Asociácia zamestnávateľ. zväzov a združení

Dátum exportu: 09.07.2015 09:07


  1. Fico sľubuje návrh trestnej zodpovednosti právnických osôb

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; webnoviny.sk; 08/07/2015; Slovensko; SITA]

  2. Tlačová beseda - po rokovaní rady solidarity

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; TA3, 14:00; 08/07/2015; Tlačová beseda]

  3. Fico: Tresty pre firmy vyriešime do konca roka

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; Pravda; 09/07/2015; 157/2015; s.: 4; správy Slovensko; Vanda Vavrová]

  4. Prijali akčný plán

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; TA3, 18:30; 08/07/2015; Hlavné správy; Daniel Horňák,]

  5. Ficov kompromis: Firmy by mali čeliť len minimálnej trestnoprávnej zodpovednosti

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; aktualne.sk; 08/07/2015; Slovensko; TASR]

  6. Firmy a ich trestnoprávna zodpovednosť

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; STV Jednotka, 19:00; 08/07/2015; Správy RTVS; z domova; Pavol Kalinský]

  7. Čo prekáža podnikateľom

    [Téma: VŠEOBECNÉ; etrend.sk; 08/07/2015; eTREND; ez]

  8. Na Slovensku vyrastie prvý strategický park, môže tam byť aj nová automobilka

    [Téma: VŠEOBECNÉ; sme.sk; 08/07/2015; Slovensko; sita, tasr]

  9. Ste tehotná komunistka? 9 rád, ako vzdorovať nevhodným otázkam na pohovoroch

    [Téma: VŠEOBECNÉ; etrend.sk; 09/07/2015; eTREND; Adrián Berecz]

  10. Ovplyvňuje biznis na Slovensku korupcia či oligarchovia? Pýtajte sa

    [Téma: VŠEOBECNÉ; hnporadna.hnonline.sk; 08/07/2015; Servisné prílohy, Online rozhovor; (red)]

  11. Na odvody sa už netreba registrovať

    [Téma: VŠEOBECNÉ; Trend; 09/07/2015; 27/2015; s.: 8; zk]


  1. Fico sľubuje návrh trestnej zodpovednosti právnických osôb

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; webnoviny.sk; 08/07/2015; Slovensko; SITA]

    Nový návrh zákona o trestnej zodpovednosti bude obsahovať nevyhnutné minimum. Premiér dodal, že na prijatie tejto reformy je veľký tlak zo strany Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj.

    Norma musí vzniknúť podľa Roberta Fica v spolupráci všetkých sociálnych partnerov. Foto: Archívne, SITA/Robert Tappert

    BRATISLAVA 8. júla (WEBNOVINY) – Nový návrh zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb bude hotový do konca roka a bude obsahovať nevyhnutné minimum, ktoré od nás vyžadujú medzinárodné organizácie. Na tlačovej besede to v stredu potvrdil premiér Robert Fico. Dodal, že je tu veľký tlak na prijatie tejto normy predovšetkým zo strany Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).

    V rámci minimálnych požiadaviek je určené, akých trestných činov sa norma bude týkať. "Prisľúbili sme zamestnávateľom, že sa v tomto okamihu chceme venovať len minimálnym požiadavkám medzinárodných organizácií," vyhlásil Fico. "Ak prax ukáže, že zákon je prospešný a pomáha, môžeme sa vrátiť k jeho modifikácii," dodal.

    "Nechceme a ani nepôjdeme do predloženia tohto zákona od stola. Nenapíše ho nejaký legislatívec a potom to schválime", zdôraznil ďalej premiér. Norma musí vzniknúť podľa neho v spolupráci všetkých sociálnych partnerov. Odborári a živnostníci chcú aktívnejšie pristupovať k tejto téme, lebo nemajú dôvod obávať sa zneužitia. Na druhej strane sú podnikatelia, ktorí sú opatrnejší. Premiér považuje ich pripomienku, že by mohla byť trestná zodpovednosť právnických osôb zneužívaná ako nástroj v konkurenčnom súboji, za oprávnenú.

    Prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR Tomáš Malatinský uviedol, že väčšinovo prijali stanovisko, aby sa prijalo nevyhnutné minimum. Pre podnikanie by bolo dobré, aby sa využívali iba ekonomické zákony a nástroje a právo sa využívalo iba ako krajný prostriedok na tých, čo podnikanie zneužívajú a nedodržiavajú zákony. Väčšina podnikateľov nie je takých a musíme ich teda chrániť, vysvetlil postoj asociácie.

    Späť na obsah

  2. Tlačová beseda - po rokovaní rady solidarity

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; TA3, 14:00; 08/07/2015; Tlačová beseda]

    Natália Fónod Babincová, moderátorka: "Už o malú chvíľu si môžete naživo pozrieť tlačovú besedu po skončení rokovania rady solidarity a rozvoja, ktorá sa zaoberala aktuálnymi témami hospodárskeho a politického vývoja na Slovensku ako aj akčným plánom na posilnenie Slovenska."

    Hovorca: "Dámy a páni, želám vám pekný deň, dovoľte, aby som otvoril tlačovú besedu po skončení zasadnutia rady solidarity a rozvoja. Ako máte možnosť vidieť, sme tu v silnej zostave, predseda vlády Robert Fico, podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák, minister spravodlivosti Tomáš Borec, potom prezident Americkej obchodnej komory na Slovensku Igor Kottman, prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Tomáš Malatinský a predseda Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Peter Mihók. Pán premiér, nech sa páči."

    Robert Fico, predseda vlády: "Vážené dámy a páni, chcem na úvod vysloviť takú ľútosť, že dôležitý dokument, ktorý sme prijali na rade solidarity a rozvoja a o ktorom bude rokovať vláda Slovenskej republiky o niekoľko hodín, sa prijíma v tieni vonkajších faktorov, ako je kríza v Grécku, pretože akčný plán na posilnenie Slovenskej republiky ako právneho štátu vnímam ako mimoriadne významný krok, ktorý robíme na základe pomernej širokej spoločenskej dohody a ktorého cieľom je ešte viac zatlačiť na negatívne javy, ktoré sa v našej spoločnosti objavujú, ešte viac zatlačiť na zlepšenie podnikateľského prostredia, na skvalitnenie legislatívneho prostredia a na zmeny, ktoré majú prebehnúť v justícii.

    Dovoľte mi veľmi krátky vstup, pretože niektoré veci treba pripomenúť. Rád by som ocenil, že vznikla iniciatíva štrnástich podnikateľských asociácií, zamestnaneckých združení a obchodných komôr, predovšetkým aktívna bola Americká obchodná komora s pánom Kottmanom na čele, ale aj ďalší predstavitelia, ktorí tu stoja, ktorá sa nazvala Rule of law, právny štát. Pomenovali tri základné piliere, ktorým je potrebné sa venovať veľmi intenzívne.

    Prvý pilier je transparentnosť a predvídateľnosť legislatívneho procesu, teda ešte lepšie sa pripravovať na schvaľovanie návrhov zákonov. Potom druhý pilier je korupcia ako negatívny a škodlivý faktor pre značku Slovensko. A tretí pilier je transparentná a efektívna justícia ako pevný základ pre domácich aj zahraničných investorov. K týmto trom pilierom právneho štátu, ako ich iniciátori nazvali, sa vláda Slovenskej republiky prihlásila svojím vlastným uznesením a povedali sme na vláde - poďme to rozpracovať. Aby to ale neboli iba čisto úradnícke nápady, poďme vypracovať nejaký plán podujatí, akcií konkrétnych krokov, ktoré naplnia tieto tri základné piliere právneho štátu. Prebehlo množstvo stretnutí na úrovni vlády, na úrovni zamestnávateľských organizácií. Za vládu boli traja zodpovední ľudia, za legislatívu to bol vedúci úradu vlády, za boj s korupciou to bol podpredseda vlády, minister vnútra a za efektívnejšiu a transparentnejšiu justíciu minister spravodlivosti. Výsledkom týchto rozhovorov, výsledkom naozaj veľmi komplikovaných rokovaní často, je konkrétny plán na posilnenie Slovenskej republiky ako právneho štátu, ktorý hovorí ku každému jednému z tých troch pilierov, čo urobíme v nasledujúcich mesiacoch s tým, že tento materiál je nadčasový. Tak ako sa moja vláda prihlásila k stratégii boja proti korupcii, ktorá bola prijatá v roku 2011 inou vládou ako našou vládou, očakávam, že k tomuto materiálu a k tomuto plánu, ktorý bol teraz na rade solidarity a rozvoja schválený, odporúčaný vláde Slovenskej republiky na ďalšie schválenie, verím, že tento materiál bude rešpektovaný každým, kto príde po marcových parlamentných voľbách, pretože vytvára skutočne bázu na výrazný, významný posun smerom ku kvalite.

    Dámy a páni, len niekoľko možno základných bodov, aby ste mali predstavu, že o čom hovoríme, keď spomíname konkrétne opatrenia v troch uvedených pilieroch. Predovšetkým mi dovoľte, aby som sa predovšetkým dotkol transparentnosti a predvídateľnosti legislatívneho procesu.

    Tu by som napríklad chcel uviesť, že sa bude ukladať každému, kto chce predložiť návrh zákona do parlamentu, aby predtým predložil predovšetkým vecný zámer, jednoducho najskôr musíme diskutovať o vecnom zámere zákona. Až potom môžeme diskutovať o nejakých detailoch. Preto považujem za mimoriadne užitočné a efektívne čo tu je navrhnuté, že každý jeden, kto má zákonodarnú iniciatívu, bude najskôr musieť povedať, o tomto je tento zákon. Až keď mu tento vecný zámer prejde, potom sa môžme baviť o technických detailoch príslušného právneho predpisu. Ďalej sa prijímajú v tejto oblasti rôzne opatrenia na zvýšenie transparentnosti pri príprave stanovísk Slovenskej republiky k právnym aktom a iným aktom Slovenskej republiky. Ďalej, zavádzame nové pravidlá takzvanej legisvakačnej doby, aby som bol teraz po slovensky zrozumiteľný, ak sa prijme nejaký zákon, je potrebné od jeho prijatia do nadobudnutia účinnosti vytvoriť nejakú lehotu, v rámci ktorej sa ľudia oboznámia s týmto zákonom a pripravia sa na jeho realizáciu. To je takzvaná legisvakačná doba. Tu sa presne stanovujú pravidlá, ako táto legisvakačná doba má vyzerať.

    Vítam projekt elektronickej Zbierky zákonov Slovenskej republiky. Dnes totiž Zbierka zákonov Slovenskej republiky, ktorá je v elektronickej podobe, nie je právne záväzná, nie je to prameň práva. My máme za prameň len zbierku, ktorá je publikovaná a ktorá je v tlačenej podobe. Opäť, veľké úľavy pre zamestnancov, zamestnávateľov, budú môcť priamo na internete cez príslušnú stránku sa dostať k právne záväzným textom zákonov, vyhlášok, vládnych nariadení, ktoré sú prijímané na Slovensku. Vítam aj to, že ministerstvo chce urobiť elektronizáciu celého legislatívneho procesu, teda každý, kto bude pracovať s nejakým právnym predpisom, sa bude môcť pozrieť spätne na históriu jeho spracovania. Kto čo povedal, aký bol pôvodný návrh, akými pozmeňujúcimi návrhmi tento zákon prešiel, aký bol zákonodarcov úmysel pri prijímaní. Myslím si, že aj tieto informácie sú často mimoriadne cenné. Odporúčame ďalej aj Národnej rade Slovenskej republiky, aby obmedzila prijímanie návrhov zákonov, ktorými sa menia alebo doplňujú prechodné ustanovenia potom, čo nadobudli účinnosť. Bohužiaľ aj táto prax sa niekedy objavuje. Rovnako chceme obmedziť nepriame novelizácie zákonov, kedy niečo v zákone riešime a potom máme šesť, sedem nepriamych novelizácií, ktoré nesúvisia priamo so zákonom, len chce využiť niekto šancu, že je zákon prerokovávaný a dostať sa k určitým zmenám.

    Čiže pokiaľ ide o prvú časť tohto materiálu, transparentnosť a predvídateľnosť legislatívneho procesu, tu sme zapracovali prakticky všetky námety, ktoré prišli zo strany iniciátorov tejto iniciatívy a verím, že je to časť, ktorá významnou mierou prispeje k tomu, že ľudia budú viac vidieť do čriev, ako tie zákony vznikajú, právne predpisy a budú mať podstatne viac informácií.

    Nemenej diskutovaná bola druhá časť, druhý pilier a to je korupcia ako negatívny a škodlivý faktor pre značku Slovensko. Tu rozhodujúcu úlohu musí zohrávať predovšetkým ministerstvo vnútra. Na tento účel boli uložené ministerstvám konkrétne úlohy. Chcel by som napríklad uviesť, že chceme navrhnúť rozšírenie dôkazného prostriedku agenta pre kriminalitu súvisiacu s verejným obstarávaním, konkurzným a vyrovnávacím konaním, finančnou kriminalitou, teda tam, kde prichádza najviac prípadov korupcie, dávania úplatkov. Chceme, aby dôkazný prostriedok agenta sa podstatne lepšie dal tu využiť. Ďalej chceme zvýšiť kapacity útvaru, ktorý sa zaoberá preukazovaním pôvodu majetku. Rozmýšľame na zriadení spoločného analytického pracoviska národnej protikorupčnej jednotky, národnej jednotky finančnej polície, finančnej spravodajskej jednotky a finančnej správy pre zefektívnenie represívneho boja proti korupcii ako aj trestných činov, ktoré súvisia s verejným obstarávaním. Ďalej by som chcel uviesť, že sme diskutovali aj tému, ktorá sa týkala trestnoprávnej zodpovednosti právnických osôb, tu sme sa dohodli, že pripravíme taký návrh, ktorý bude rešpektovať len minimálne požiadavky medzinárodných inštitúcií, ale tento návrh musí byť pripravený na základe dohody a spolupráce so sociálnymi partnermi, teda predovšetkým zamestnávateľmi, pretože chceme, aby zákony vznikali v širokom sociálnom dialógu.

    Pokiaľ ide o tretiu oblasť, vážené dámy a páni, to je transparentná a efektívna justícia, ako pevný základ pre domácich a zahraničných investorov. Tu nadväzujeme na významné ústavné zmeny, ktoré sme už urobili, ako aj na niektoré rekodifikačné práce, ktoré prebiehajú, prebiehali a ešte stále aj prebiehajú. Nechcem sa k ústavným zmenám vracať, viete, čo sme urobili, oddelili sme postavenie predsedu najvyššieho súdu a súdnej rady, urobili sa opatrenia smerom k zvýšeniu kvality výberu sudcov, zmenili sa niektoré právomoci pokiaľ ide o súdnu radu. To boli významné zmeny, na ktoré sme získali podporu aj opozície. Vítame preto, že došlo k dohode na rade solidarity a predovšetkým sa chceme venovať zrýchleniu súdneho konania, chceme sa venovať otázkam, aké pokuty budeme ukladať, aby tieto konania boli rýchlejšie, chceme sa venovať rôznym metódam, ako pracovať proti súdnym prieťahom, ktoré stále patria k najčastejšiemu porušovaniu ľudských práv na Slovensku.

    Veľmi bolo privítané zo strany aj zástupcov zamestnancov, že chceme zaviesť registre diskvalifikácií, v týchto registroch sa prejavuje verejnoprávny aspekt zodpovednostných vzťahov pri riadení obchodných spoločností. Jednoducho, že pokiaľ pôjde do správnej rady nejakej spoločnosti a bude človek na tom zozname, tak tam nebude môcť ísť, ale bude diskvalifikovaný. Ďalej chceme vytvoriť register úpadcov a stransparentnenie procesov speňažovania majetku. Ďalej prepracovať povinnosť podať návrh na konkurz aj prípade úpadku z dôvodu platobnej neschopnosti. Ďalej úprava inštitútu plnenie nahrádzajúceho vlastné zdroje na zamedzenie poškodzovania malých a stredných podnikateľov ako štandardných veriteľov. Postavenie menšinových vlastníkov chceme zmenšiť, pretože, chceme zlepšiť, lebo je dnes evidentné, že malí akcionári to majú veľmi ťažké, ak sú súčasťou akciovej spoločnosti. Ďalej chceme pripraviť legislatívny návrh, ktorý umožní zverejňovať hodnotenie práce sudcov, analyzovať súčasný stav zverejňovania súdnych rozhodnutí, rovnako vytvárať technické a materiálne podmienky pre riadnu činnosť súdov. No a má to aj osobnostnú stránku, posilňovanie zodpovednosti sudcov. To je iba niekoľko z bodov akčného plánu.

    Čo sa bude ďalej diať? Myslím si, že energia, ktorá bola vynaložená do spracovania akčného plánu a na naplnenie troch pilierov - legislatívny proces, justícia, boj proti korupcii, sa bude prejavovať v najbližších týždňoch a mesiacoch veľmi intenzívne. Bude prijaté na vláde uznesenie, ktoré ministrom presne stanoví, čo majú urobiť, aby tieto body z plánu naplnili a aby bola naozaj aj dôvera a aj aby táto dôvera aj pretrvávala, je tam hlavná úloha v tomto uznesení, že každoročne do 31. decembra budeme s iniciátormi tejto iniciatívy prerokovávať plnenie toho, k čomu sme sa zaviazali. Čiže štrnásť zamestnaneckých organizácií, obchodných komôr, ktoré boli na začiatku tejto iniciatívy, budú prizvané k stolu na rokovanie vlády, kde urobíme odpočet, nielen formálny, ale hlavne sa pozrieme na obsah toho, že či to, čo sme sa dohodli a čo je súčasťou akčného plánu sa dostalo potom aj do konkrétnej legislatívnej alebo inštitucionálnej polohy.

    Ešte raz chcem poďakovať, mrzí ma to, že prijímame tento materiál v tieni takých silných vonkajších faktorov, ako je Grécko, ale nemôžme čakať na to, kým sa Gréci zobudia a si vyriešia svoj problém, my musíme tiež reagovať na aktuálne veci na Slovensku. Verím, že budeme venovať pozornosť nielen akčnému plánu, ale budeme venovať pozornosť aj ľudskému faktoru, napríklad dnes boli veľmi správne pripomienky povedané na rade solidarity a rozvoja, že keď sa robia dotazníky o korupcii na Slovensku a niekto píše, že sa stretol s prípadom korupcie, pýtame sa teda, prečo to nenahlasuje, ako je možné, že niekto to do dotazníkov dáva, ale keď dôjde k samotnej povinnosti oznamovať trestnú činnosť, tak sa to neobjavuje. Ja som uvádzal niekoľko príkladov komunikácie so starostami a primátormi, že ak sa objaví nejaký šum, okamžite ich žiadam, príďte, nahláste, sme pripravení nasadiť ITP prostriedky, agentov, urobiť všetko pre to, aby prípadní páchatelia trestnej činnosti boli aj postihnutí. Kombinácia akčného plánu a takého, by som povedal, mobilizačného tlaku na verejnosť, môže priniesť ďalšie výsledky, pokiaľ ide o Slovensko aj v rebríčkoch boja s korupciou, najmä v tej reálnej situácii, ktorú na Slovensku vnímame veľmi citlivo. Toľko z mojej strany, ďakujem pekne."

    Hovorca: "Teraz sa za iniciátorov prihovorí prezident Americkej obchodnej komory na Slovensku Igor Kottman."

    Igor Kottman, prezident Americkej obchodnej komory na Slovensku: "Pán premiér, dobrý deň. Pán premiér, predtým, než zareagujem na vaše slová, mi dovoľte, aby som sa aj touto cestou poďakoval všetkým signatárom iniciatívy Rule of law, ktorí sa zapojili do prípravy pozičného dokumentu, ktorý sme začiatkom tohto roka odovzdali na spoločnom stretnutí pánovi predsedovi vlády a ďalším zástupcom vlády. Veľmi si vážime to, že vláda Slovenskej republiky zodpovedne a so záujmom pristúpila k tomu, alebo k riešeniu situácie, na ktorú upozorňujeme a ktorú a na riešenie jej otázok, ktoré považuje podnikateľská komunita za podstatné pre podnikateľské prostredie na Slovensku.

    K dnešnému rokovaniu a k návrhu akčného plánu, my vnímame, respektíve podnikateľská komunita združená v iniciatíve Rule of Law vníma návrh akčného plánu ako veľmi pozitívny inciatívny krok. Ale tak ako pán predseda vlády pred chvíľkou spomenul, respektíve veľmi správne naznačil ďalšie kroky, budeme veľmi citlivo a so záujmom sledovať, čo sa vlastne s návrhom bude diať, bude pre nás veľmi podstatné, akým spôsobom dôjde k implementácii návrhov, ktoré sú, cieľov, ktoré vlastne sú obsahom akčného plánu. Vítame možnosť stretnúť sa opätovne s vládou a prehodnotiť na základe objektívnych a merateľných kritérií plnenie národného akčného plánu a byť súčasťou vlastne procesu, ktorý pán predseda vlády naznačil. Ešte raz, podnikateľská komunita veľmi pozitívne vníma tento návrh ako skvelý iniciálny krok, dôsledné a dôrazné naplnenie plánu bude rozhodujúce pri tom, ako v závere oceníme, aký dopad bude mať akčný plán na podnikateľské prostredie a život podnikateľskej komunity na Slovensku."

    Hovorca: "Priestor pre vaše otázky. Samozrejme, k dispozícii sú všetci prítomní páni."

    Daniel Horňák, TA 3: "Mňa by zaujímalo, či niektoré z týchto opatrení si myslíte, že je možné zrealizovať do volieb ešte v tomto volebnom období, alebo väčšina z toho presahuje to obdobie? A druhá otázka. Tá trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb, čo sú to tie minimálne štandardy? Neviem, či aj páni od zamestnávateľov by sa k tomu chceli vyjadriť, že čo by tam mohlo byť, ako by to malo byť nastavené."

    Robert Fico: "Termíny niektoré sú 15. júl, sú niektoré veľmi ostré a, takže najneskorší termín je tam myslím, že 1. február 2016 z hľadiska predloženia konkrétnych bodov. Nechceme prijímať niečo pre niekoho iného, toto je úloha predovšetkým pre moju vládu a v tomto duchu chceme sa stretnúť s iniciátormi niekedy v decembri, podľa uznesenia vlády, kde by sme si prešli, do akej miery sa nám podarilo to, k čomu sa zaväzujeme teraz, aj naplniť. Ale znovu, je to materiál, ktorý má šancu na veľkú životnosť. Ak sa k nemu prihlási nová vládna garnitúra, lebo nikto nemôže predbiehať výsledky volieb, ja len privítam, materiál spĺňa kritériá na to, aby bol nadčasový a aby preklenul jedno volebné obdobie.

    Pokiaľ ide o trestnoprávnu zodpovednosť právnických osôb. To je téma, kde môžme konštatovať, že niektoré krajiny Európskej únie ju priamo zakotvenú, sú krajiny, koré ju nemajú, ale je tu veľký tlak predovšetkým OECD vo vzťahu k Slovensku, aby trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb bola zakotvená. Ja vnímam ako oprávnenú pripomienku zamestnávateľov, ktorí hovoria, že trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb môže byť zneužívaná ako nástroj v nejakom konkurenčnom súboji. Ale to v podstate, viete, platí aj pri fyzických osobách, ak sú dvaja susedia a majú zlé susedské vzťahy, tak tak isto môže niekto zneužívať trestné právo podávaním rôznych trestných oznámení. V prípade firiem je to však o to komplikovanejšie, že firmy disponujú často významnými finančnými zdrojmi a právnickými kapacitami, ktoré umožňujú podávať kvalifikované návrhy, ktoré môžu viesť k likvidácii iných firiem, k vytváraniu zlého mena. Tieto pripomienky a tieto obavy zamestnávateľov vnímame veľmi pozorne. Preto nechceme a ani nepôjdeme o predloženia návrhu trestnoprávnej zodpovednosti od stola. Nenapíše to nejaký legislatívec a neschváli to. Dohodli sme sa, že tento návrh musí vzniknúť v spolupráci so všetkými sociálnymi partnermi. Pretože sú tu napríklad odborári, živnostníci, ktorí hovoria, že poďme aktívnejšie k tejto téme pristupovať, lebo oni nemajú dôvod sa obávať zneužitia. Na druhej strane tí, ktorí majú dôvod sa obávať zneužitia, hovoria, buďme opatrnejší.

    Preto náš záväzok je, že do 31. decembra 2015 musíme pripraviť legislatívny návrh v spolupráci s predstaviteľmi sociálnych partnerov. A pod minimálnymi požiadavkami rozumieme to, že stanoví sa nejaký okruh trestných činov, na ktoré by sa trestnoprávna zodpovednosť právnických subjektov vzťahovala. A môžme ísť nad to veľmi výrazne, alebo sa budeme držať len toho minimálneho, čo hovoria medzinárodné organizácie. Prisľúbili sme dnes zamestnávateľom a chcem to zopakovať aj verejne tu, aby to bolo zaznamenané, že chceme sa venovať v tomto okamihu len minimálnym požiadavkám medzinárodných organizácií, pretože samotné spracovanie tohto návrhu bude pomerne komplikované a potom, keď prax v budúcnosti ukáže, že to pomáha - nepomáha, môžme sa vrátiť k určitým modifikáciám tohto zákona. Ale bude to v spolupráci so sociálnymi partnermi."

    Tomáš Malatinský, prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení: "Ja by som za zamestnávateľov chcel k tomuto povedať, k tejto problematike trestnoprávnej zodpovednosti, že zamestnávatelia samozrejme ako dôležitý faktor hospodárskeho života na Slovensku sú v tejto zodpovednej úlohe samozrejme neraz vystavení ťažkým rozhodnutiam. A nejaká trestnoprávna zodpovednosť nad rámec môže ich odradzovať a demotivovať a to by sme asi na Slovensku nechceli. Preto sme k tomuto zákonu väčšinovo zaujali stanovisko, aby sa prijal len v nevyhnutom rozsahu, aký potrebujeme pre medzinárodné právo. Aj na dnešnej rade pán premiér povedal, pre podnikanie je dobré, keby platili predovšetkým ekonomické zákony a ekonomické nástroje a práva sa využívalo v podnikaní ako krajný prostriedok práve na tých, ktorí teda to podnikanie zneužívajú a ktorí nedodržiavajú zákony. Ale myslím si, že väčšina podnikateľov nie je takých a väčšinu podnikateľov preto musíme, musíme chrániť. Takže sa prikláňame k tomu, že tá trestnoprávna zodpovednosť by mala byť minimálna preto, aby nebola zneužitá."

    Igor Kottman: "Na prvú časť otázky, vy ste sa pýtali, že či ešte sa podarí niečo zrealizovať v tejto, v tomto volebnom období. Akčný plán zostane akčným plánom, ak nebude nasledovať akcia. Myslím si, že na tom sa pánom predsedom vlády zhodneme, že je záujem zo strany vlády realizovať, realizovať opatrenia a realizovať návrhy, ktoré sú naznačené v návrhu. Takže my veríme, že mnohé z tých návrhov, ktoré sú a podľa vlastne, podľa vlastne termínov, ktoré sú naznačené v akčnom pláne, by sa mnohé mali realizovať, respektíve by malo byť jasné, akým spôsobom sa budú realizovať ešte v tomto kalendárnom roku, respektíve začiatkom budúceho roku."

    Lucia Stráňavová, TV JOJ: "Ja sa chcem dotknúť aj tej korupcie. Pán premiér, vy ste sám naznačili, že mnohí starostovia a tak ďalej, občas sa veľa hovorí o tej korupcii, ale reálne je jej nahlásenej málo. Sú tu aj páni, ktorí sa pohybujú v podnikateľskom prostredí, kde sa verejne dlhé roky šepká o tom, že sa nedostanete do verejného obstarávania bez toho, aby ste sa nejako nedohodli, hovorí sa o rôznych percentách. Tak mňa zaujíma, či ste sa bavili aj o konkrétnych korkoch, ktoré by umožnili to, aby sa tí ľudia možno nebáli toho, že nabudúce sa k obchodu a biznisu nedostanú, lebo to je často hlavný argument, prečo sa o tom len šepká."

    Robert Fico: "Ja použijem konkrétny príklad, ak dovolíte. Často dochádza k situáciám, kedy rôzne schémy finančné, ktoré sa poskytujú napríklad mestám a obciam, sú zneužívané kriminálnymi živlami. Úplne neznámy človek môže navštíviť nejakú obec alebo mesto, tvári sa, že má nejaký mandát od niekoho a môže pýtať nejaké percentá z nejakej sumy, ktorú štát dáva tejto obci alebo tomuto mestu. A veľa sa o tom šepká, také šepoty všelijaké, klebety a ďalšie veci. V súvislosti s programom rozširovania predškolských zariadení, škôlok, vláda rozhodla o tom, že pridelí finančné prostriedky asi 114 mestám a obciam a tieto prostriedky majú byť použité predovšetkým na rozširovanie kapacít tried, zvyšovanie počtu detí a zvyšovanie počtu zamestnancov. Zavolal som si všetkých 114 primátorov a starostov a boli tu v Bratislave na porade, povedal som im, ak niekto niečo takéto máte,m tu sa vôbec nemusíte hlásiť, zabúchajte mi na dvere na úrade vlády, bude tam polícia, bude tam prokurátor, sme pripravení nasadiť v spolupráci s podpredsedom vlády a ministrom vnútra ITP prostriedky, agenta a urobiť všetko tak, aby takýto človek, ktorý zneužíva tieto finančné schémy, bol automaticky zadržaný, vzatý do väzby a potom aj prísne potrestaný.

    Ja by som bol veľmi rád, keby sa nám podarilo viacej úlovkov, ako bol poradca pani Radičovej. Si pamätáme ten prípad, ten je učebnicový. Nechcem sa teraz týmto zaoberať, lebo aby to nevyznievalo, že sa na niečom bavíme, ale jednoducho dotácia 300-tisíc eur na dokončenie, vládna dotácia, na dokončenie športoviska, poradca premiérky vyberie desať percent od stavebnej firmy, ktorá to mala realizovať. Už nechcem hovoriť o ďalších priťažujúcich okolnostiach, ktoré tam boli, ale stačí toto. Človek bol odsúdený, ide do výkonu trestu odňatia slobody. Takéto príklady potrebujeme.

    Ale nedá sa to bez aktívnej spolupráce. Dnes som vyzval predsedu ZMOS Michala Sýkoru, novozvoleného, že dajme to ako jednu tém z rokovania vlády alebo niektorých ministrov za vládu a vedenie ZMOS, ktoré bude onedlho a hovorme o tom, ako teda vtiahnuť verejných činiteľov, primátorov, starostov a ďalších, ktorí môžu byť premetom takéhoto konania, do reálneho boja s korupciou. My môžme mať hocaké zákony poprijímané, môžeme mať čokoľvek poprijímané, ale pokiaľ nebudú ľudia ochotní spolupracovať a nebudú veriť, že im bude poskytnutá ochrana, veď prečo sa bojí nejaký starosta, ak je to pravda, no tak teda nech príde, my tam nasadíme jednoducho všetko, čo treba nasadiť, vrátane agenta a tomuto starostovi sa nikdy nemôže nič stať. Taký je život. Tak buď budeme o tom klebetiť a potom to bude plné klebiet, alebo chceme vážne s týmito javmi, ak reálne sú, aj pracovať.

    Veľmi správne to dnes povedal myslím šéf KOVO Emil Machyna. Ako je možné, že sa vypisujú dotazníky o stave korupcie na Slovensku a podnikatelia tam píšu, že na Slovensku je korupcia. Kto z nich tú korupciu nahlásil. To si ju vymyslel? Prečo píše do dotazníka, že je korupcia a sám nejde nahlásiť korupciu ako takú? To v dobrom, to nie je výčitka samozrejme, lebo tie dotazníky sa robia najmä v podnikateľskom prostredí. Takáto výzva ide nielen ZMOS, takáto výzva musí ísť k podnikateľom, pretože aj podnikatelia sú súčasťou verejných schém, napríklad máme program operačný, ktorý sa nazýva konkurencieschopnosť a rast hospodársky, my ho nazývame Káhira, je to operačný program zo starého finančného obdobia, kde podnikateľské subjekty významnou súčasťou sú tohto projektu, tohto operačného programu a čerpajú veľké finančné prostriedky. Čiže znovu, musí táto výzva ísť voči nim. Ak sa stretnete s podobným javom, dôjdite sem, zabúchajte na dvere.

    Vy sa pamätáte, ako sme otvorili a keď som povedal, že volajte na môj telefón a nahláste z celého Slovenska? Nechcem teda povedať, kto sem zavolal, s čím prišli ľudia. Prišli sem dvaja ľudia, ktorí boli vyhodení z roboty pre neschopnosť, ale tvrdili, že to je korupcia. Aká korupcia, prosím vás. Jednoducho ako keby tu nebola kultúra oznamovania týchto vecí, ako keby, neviem prečo to tak je. Veď teda keď niekto má takýto problém a hovorí o tom, šíri tú informáciu, že to tak je, očakávam od neho, že príde, však snáď sme preukázali niekoľko príkladov. A čo známy prípad kardiochirurga, nie je dostatočný? Ako má tu niekto nejakú špeciálnu ochranu? Má tu niekto nejakú výsadu za to, že je známy, verejný činiteľ, alebo že ja neviem, je známy v nejakej inej oblasti, že sa mu nemôže stať? Takto to nie je. Len bez informácií, nemému, viete čo, ani vlastná mater nerozumie. My potrebujeme informácie. Tie, čo máme, tie spracovávame, ale bez spolupráce so zainteresovanými ľuďmi sa z miesta nepohneme."

    Redaktorka: "Ešte mám veľmi krátku, keď tu je pán minister Borec, ešte sa vrátim k tomu detenčnému centru."

    Hovorca: "Ešte pán Mihók by chcel doplniť."

    Peter Mihók, predseda SOPK: "Ja by som len pár slov k tej korupcii, to je taká krásna téma, všetci ju máme radi, niektorí ju nenávidia. Ale korupcia sa nedotýka len politikov a podnikateľov, nejak sa to veľmi zužuje. Korupcia je o nás všetkých, o našej miere tolerancie k nešvárom spoločnosti. A pokiaľ my všetci budeme mať nízky stupeň tolerancie, tak žiadne uznesenie vlády ani žiadne dohody nevylúčia korupciu. To aby nám bolo jasné.

    A ešte k samotnému tomuto materiálu. Tá korupcia to nie je len o tej druhej časti, kde sa explicitne hovorí o korupcii, ale korupcia bude nižšia vtedy, keď sa naplní prvá oblasť, to znamená dobrá legislatíva, transparentná legislatíva, ktorá bude zužovať možnosť špekulácií. A tak isto tretia časť, keď nám bude fungovať súdnictvo. Čiže tá korupcia sa prelína vlastne celým tým materiálom a ako sa budú paralelne plniť jednotlivé časti tohto materiálu, tak budeme aj zužovať korupciu. Ale skutočne nezabudnime, že tá korupcia je o nás všetkých a o našej tolerancii."

    Redaktorka: "Ešte minule sme sa vás na to pýtali, od roku 2008 to bola priorita, stále nie je tento ústav postavený. Či ste sa už stihli rozprávať s pánom Kažimírom alebo s pánom Borecom alebo Čislákom na túto tému?"

    Robert Fico: "Skúsme to na nejakej inej tlačovej konferencii otvoriť, o tomto sme naozaj dnes nehovorili a nie som ani pripravený dať na to odpoveď."

    Hovorca: "Po vláde dostanete informáciu. Nevidím už žiadne avizované otázky. Ešte jedna technická informácia, keďže akčný plán obsahuje veľa nových bodov, veľa noviniek, tak tlačový a informačný odbor ešte po tlačovej besede vydá k jeho obsahu tlačovú správu. Ďakujem pekne, pekný deň."

    Natália Fónod Babincová: "Sledovali ste tlačovú besedu a jej nosnou témou bolo po rokovaniach rady solidarity a rozvoja."

    Späť na obsah

  3. Fico: Tresty pre firmy vyriešime do konca roka

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; Pravda; 09/07/2015; 157/2015; s.: 4; správy Slovensko; Vanda Vavrová]

    Vanda Vavrová Bratislava

    Nový návrh zákona o trestnoprávnej zodpovednosti firiem bude hotový do konca roka a bude obsahovať nevyhnutné minimum, ktoré od nás už niekoľko rokov vyžadujú medzinárodné organizácie. Vyhlásil to premiér Robert Fico. Podľa premiéra v rámci minimálnych požiadaviek je určené, akých trestných činov sa norma bude týkať. "Prisľúbili sme zamestnávateľom, že sa v tomto okamihu chceme venovať len minimálnym požiadavkám medzinárodných organizácií," povedal premiér.

    Na prijatie zákona do nášho právneho systému tlačí najmä Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Fico dodal, že ak prax ukáže, že zákon je prospešný a pomáha, môže sa vláda vrátiť k jeho modifikácii.

    Zdĺhavý legislatívny proces a chýbajúcu normu kritizoval minulý týždeň v parlamente generálny prokurátor Jaromír Čižnár.

    "Mám taký pocit, že o tom, či bude táto úprava prijatá, rozhodujú podnikatelia," uviedol Čižnár pri predkladaní správy o činnosti prokuratúry za uplynulý rok.

    Premiér trvá na tom, že zákon musí vzniknúť v spolupráci všetkých sociálnych partnerov. Odborári a živnostníci s ním nemajú problém, podnikatelia hovoria o zneužívaní zákona v konkurenčnom boji. Fico považuje pripomienku podnikateľov za oprávnenú.

    Firmy žiadajú, aby sa prijalo len nevyhnutné minimum, ktoré žiada OECD. "Pre podnikanie by bolo dobré, aby sa využívali iba ekonomické zákony. Nástroje a právo by sa mali využívať iba ako krajný prostriedok na tých, čo podnikanie zneužívajú a nedodržiavajú zákony," reagoval prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Tomáš Malatinský, ktorý predtým šéfoval ministerstvu hospodárstva. Podľa neho podniká väčšina firiem poctivo.

    Zákon o trestnoprávnej zodpovednosti firiem by mal vyčistiť podnikateľské prostredie od nepoctivých podnikateľov. Od roku 2010 u nás platí "nepravá trestná zodpovednosť právnických osôb", v praxi sa to však neprejavilo. Doteraz súdy nevydali ani jeden právoplatný rozsudok, ktorý by podniku za nezákonnú činnosť zhabal majetok alebo peňažnú hotovosť.

    Pripravovaný zákon by mal zaviesť oveľa prísnejšie tresty pre nepoctivé firmy. Medzi nimi je napríklad prepadnutie majetku, peňažný trest až do výšky 1,6 milióna eura, zákaz činnosti alebo zverejnenie odsudzujúceho rozsudku. Vzniknúť by mal register trestov právnických osôb. Firma, ktorá sa v ňom ocitne, sa už nebude môcť zúčastniť na verejnom obstarávaní a nedostane ani verejné dotácie.
    © AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

    Späť na obsah

  4. Prijali akčný plán

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; TA3, 18:30; 08/07/2015; Hlavné správy; Daniel Horňák,]

    Katrin Lengyelová, moderátorka: "Vláda a jej sociálni partneri sa dohodli so štrnástimi podnikateľskými združeniami a obchodnými komorami na desiatkach opatrení, ktoré majú zmeniť pomery na Slovensku. Podľa mnohých ide o zatiaľ najväčšiu spoločnú iniciatívu, ktorá vznikla na tejto úrovni. Zamerať sa má najmä na oblasť legislatívy, korupcie a súdnictva."

    Daniel Horňák, reportér TA 3: "Jedným z problémov Slovenska je často neprehľadný a neefektívny legislatívny systém, zástupcovia podnikateľov a vlády sa dohodli, že pripravia také zmeny, ktoré by zabránili napríklad nepriamym novelizáciám zákonov. Zaviedli by podrobnejšiu diskusiu o vecnej stránke každého návrhu, alebo vytvorili elektronickú zbierku zákonov."

    Robert Fico, predseda vlády: "Je to časť, ktorá významnou mierou prispeje k tomu, že ľudia budú viac vidieť do čriev, ako tie zákony vznikajú, právne predpisy a budú mať podstatne viac informácií."

    Daniel Horňák: "Opatrenia v oblasti súdnictva a korupcie majú zase obsahovať návrhy proti súdnym prieťahom, či na zavedenie trestnej zodpovednosti firiem. Tu chce však vláda postupovať opatrne, aby nemohol byť tento inštitút zneužívaný v rámci konkurenčného boja medzi firmami."

    Tomáš Malatinský, prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení: "My sme k tomuto zákonu väčšinovo zaujali stanovisko, aby sa prijal len v nevyhnutom rozsahu, aký potrebujeme pre medzinárodné právo."

    Daniel Horňák: "Plný účinok týchto opatrení sa má prejaviť až po ich prijatí v každej z troch oblastí. Podľa zástupcov sociálnych partnerov vlády by mali prispieť k zlepšeniu fungovania štátu i firiem na Slovensku."

    Peter Mihók, predseda SOPK: "Ako sa budú paralelne plniť jednotlivé časti tohto materiálu, tak budeme aj zužovať korupciu."

    Róbert Kičina, Podnikateľská aliancia Slovenska: "Je to možno prvá taká spoločná iniciatíva, ktorá má takýto záber a je vzácne, že sa podnikateľské združenia na tomto zhodli."

    Daniel Horňák: "Zástupcovia obchodných komôr, zamestnávateľov a vlády veria, že navrhované opatrenia sa im podarí zrealizovať v najbližšom trištvrteroku, teda ešte do parlamentných volieb."

    Späť na obsah

  5. Ficov kompromis: Firmy by mali čeliť len minimálnej trestnoprávnej zodpovednosti

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; aktualne.sk; 08/07/2015; Slovensko; TASR]

    Ficov kompromis: Firmy by mali čeliť len minimálnej trestnoprávnej zodpovednosti

    BRATISLAVA - Trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb na Slovensku by mala byť len minimálna. Dohodli sa na tom zástupcovia vlády so zamestnávateľmi na stredajšom rokovaní Rady solidarity a rozvoja. Dôvodom sú obavy z jej zneužívania na konkurenčný boj medzi podnikateľmi.

    Premiér Robert Fico je v otázke trestnoprávnej zodpovednosti firiem pripravený na kompromis. Zdroj - SITA/Ján Slovák

    Premiér Robert Fico (Smer-SD) upozornil, že na zavedenie trestnoprávnej zodpovednosti pre firmy na Slovensku veľmi tlačí najmä Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).

    "Prisľúbili sme zamestnávateľom, že sa chceme venovať v tomto okamihu len minimálnym požiadavkám medzinárodných organizácií, pretože samotné spracovanie tohto návrhu bude pomerne komplikované. A potom, keď prax v budúcnosti ukáže, že to pomáha alebo nepomáha, môžeme sa vrátiť k určitým modifikáciám tohto zákona. Ale bude to v spolupráci so sociálnymi partnermi," informoval šéf vládneho kabinetu rokovaní.

    Zamestnávatelia presadzujú, aby sa tento zákon prijal len v nevyhnutnom rozsahu potrebnom pre medzinárodné právo.

    "Zamestnávatelia ako dôležitý faktor hospodárskeho života na Slovensku sú v tejto zodpovednej úlohe neraz vystavení ťažkým rozhodnutiam a nejaká trestnoprávna zodpovednosť nad rámec ich môže odrádzať a demotivovať, a to by sme asi na Slovensku nechceli," zdôvodnil prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR Tomáš Malatinský.

    Právo ako krajný prostriedok
    Pre podnikanie by podľa neho mali platiť predovšetkým ekonomické zákony a nástroje a právo by sa malo využívať iba ako krajný prostriedok na tých, ktorí podnikanie zneužívajú a nedodržiavajú zákony.

    "Myslím si, že väčšina podnikateľov nie je takých, a preto ich musíme chrániť. Takže sa prikláňame k tomu, že trestnoprávna zodpovednosť by mala byť minimálna, aby nebola zneužitá," zdôraznil Malatinský.

    Pripomienku zamestnávateľov, že trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb môže byť zneužívaná ako nástroj v konkurenčnom súboji, považuje Fico za oprávnenú. Hoci to podľa neho platí napríklad aj pri dvoch susedoch so zlými vzájomnými vzťahmi, pri podnikateľoch to vníma ako komplikovanejšie.

    "Firmy disponujú často významnými finančnými zdrojmi a právnickými kapacitami, ktoré umožňujú podávať kvalifikované návrhy, ktoré môžu viesť k likvidácii iných firiem, k vytváraniu zlého mena," vysvetlil.
    K predloženiu návrhu zákona o trestnoprávnej zodpovednosti preto nepôjde vláda "od stola", ale bude výsledkom dohody medzi všetkými sociálnymi partnermi. Legislatívny návrh má byť hotový do 31. decembra tohto roka. "Pod minimálnymi požiadavkami rozumieme to, že sa stanoví okruh trestných činov, na ktoré by sa trestnoprávna zodpovednosť právnických subjektov vzťahovala," uzavrel premiér.

    Späť na obsah

  6. Firmy a ich trestnoprávna zodpovednosť

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; STV Jednotka, 19:00; 08/07/2015; Správy RTVS; z domova; Pavol Kalinský]

    Jana Košíková, moderátorka: "Slovensko je poslednou krajinou Európskej únie, ktorá právnickú osobu, teda firmu nevie priamo potrestať za trestný čin. Dlho tomu však nebude. Vláda pripraví zákon do konca roka. Aj pre tlak Organizácie pre hospodársku spoluprácu OECD."

    Pavol Kalinský, redaktor: "Robert Fico už dnes odkázal, že zákon o trestnoprávnej zodpovednosti právnických osôb bude spĺňať len nutné minimum požiadaviek medzinárodného spoločenstva. So zákonom majú problém slovenskí zamestnávatelia. Pri rozhodovaní o rizikovej investícii by ich hrozba trestu mohla odradiť."

    Tomáš Malatinský, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení: "Nejaká trestnoprávna zodpovednosť nad rámec môže ich odradzovať a demotivovať, a to by sme asi na Slovensku nechceli."

    Pavol Kalinský: "Trestné oznámenia na firmy by sa podľa premiéra mohli stať aj nástrojom konkurenčného boja, napríklad vymyslenými trestnými oznámeniami."

    Robert Fico, predseda vlády SR (Smer-SD): "Firmy disponujú často významnými finančnými zdrojmi a právnickými kapacitami, ktoré umožňujú podávať kvalifikované návrhy, ktoré môžu viesť k likvidácii iných firiem, k vytváraniu zlého mena."

    Pavol Kalinský: "Návrh zákona o trestnoprávnej zodpovednosti právnických osôb už je. Či sa bude meniť, premiér nešpecifikoval. Podľa súčasnej verzie návrhu sa niektoré trestné činy nevzťahujú na firmy. Takmer určite sa ich bude týkať korupcia, ekonomická trestná činnosť, extrémizmus, či marenie úradného rozhodnutia. Za porušenie zákona by firmám hrozilo zhabanie financií alebo majetku, zákaz čerpania eurofondov, až po zákaz podnikania. Zákon mal platiť od prvého júla. Kritiku k jeho pomalému prijímaniu si politici vyslúžili aj od generálneho prokurátora."

    (začiatok archívneho záznamu, 3.7.2015)

    Jaromír Čižnár, generálny prokurátor: "To naozaj nechápem, pretože hovorí sa o tom niekoľko rokov. Je dokonca pripravená úprava. Ja mám taký pocit, že ako keby o tom, či táto úprava bude alebo nebude prijatá, rozhodovali podnikatelia a nie my, alebo vy, ktorí o tom máte rozhodnúť."

    (koniec archívneho záznamu, 3.7.2015)

    Pavol Kalinský: "Na Slovensku už dnes existuje zákon na nepriamu trestnoprávnu zodpovednosť firmy. Počas piatich rokov jeho platnosti však nebola potrestaná ani jedna."

    Späť na obsah

  7. Čo prekáža podnikateľom

    [Téma: VŠEOBECNÉ; etrend.sk; 08/07/2015; eTREND; ez]

    ez

    Podnikateľom prekáža predovšetkým nedôsledné uplatňovanie princípu rovnosti pred zákonom a zlá vymožiteľnosť práva.

    Nespokojnosť vyjadrili aj s nízkou efektívnosťou hospodárenia štátu a takisto s častými zmenami, so slabou kvalitou a neprehľadnosťou právnych predpisov.

    Vyplynulo to z hodnotenia kvality podnikateľského prostredia, ktoré pravidelne publikuje Podnikateľská aliancia Slovenska vo forme indexu podnikateľského prostredia. Za prvý štvrťrok si pripísala najväčší prepad položka princípu rovnosti pred zákonom.

    Na tom mala podľa vyjadrení podnikateľov veľký podiel prebiehajúca debata o reštrukturalizácii Váhostavu. Jej cena totiž zostala na pleciach dodávateľov, zatiaľ čo sa na verejnosť dostávali informácie o vlastníckej štruktúre, na pozadí ktorej sa okrem iných subjektov nachádzali aj schránkové firmy v daňových rajoch.

    Druhou položkou s najväčším poklesom bola vymáhateľnosť práva a funkčnosť súdnictva, čo podnikatelia pri svojom hodnotení odôvodnili predovšetkým tým‚ že nebadať žiadne reálne zlepšenia v tejto oblasti, aj napriek minuloročným zmenám.

    Efektívnosť hospodárenia štátu a prístup k štátnej pomoci bol treťou najhoršie hodnotenou položkou indexu. Hodnoteniu určite neprospelo ani ohlásenie prípravy sociálnych balíčkov strany Smer. Podnikatelia by uprednostnili, keby sa takto vynaložené finančné prostriedky použili na zníženie daňového a odvodového zaťaženia.

    Späť na obsah

  8. Na Slovensku vyrastie prvý strategický park, môže tam byť aj nová automobilka

    [Téma: VŠEOBECNÉ; sme.sk; 08/07/2015; Slovensko; sita, tasr]

    Ten vyrastie v Nitre a v troch priľahlých obciach Lužianky, Čakajovce a Zbehy. Strategický park bude mať rozlohu takmer 733 hektárov.

    BRATISLAVA. Slovensko bude mať svoj prvý strategický priemyselný park. Spoločnosť MH Invest, ktorá pôsobí pod Ministerstvom hospodárstva SR, dostala od vlády osvedčenie na výstavbu takéhoto parku.

    Ten vyrastie v Nitre a v troch priľahlých obciach Lužianky, Čakajovce a Zbehy. Strategický park bude mať rozlohu takmer 733 hektárov.

    Nová automobilka

    Podľa doteraz dostupných informácií by mal byť park pripravený pre nového investora z automobilového priemyslu. Park sa bude budovať od polroka budúceho roka až do konca roka 2019.

    "Keďže sa pripravuje rozsiahly pozemok pre príchod strategického investora, je možné, že SARIO (Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu), ak by sa investor rozhodol pre príchod na Slovensko, mu bude primárne ponúkať aj tento pozemok," poznamenala hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková.

    To, či by bol strategický park pri Nitre vhodný na podnikanie automobilky, by podľa nej muselo posúdiť vedenie samotnej firmy. "Podľa našich informácií sa investor bude rozhodovať niekedy v septembri tohto roku," dodala.

    Podčiarkla zároveň, že ani ministerstvo hospodárstva, ani agentúra SARIO sa k rozpracovaným a neuzatvoreným investičným projektom až do definitívneho rozhodnutia o príchode prípadného investora na Slovensko nevyjadrujú.

    Možný príchod významnej investície z automobilového priemyslu na Slovensko v horizonte "dvoch až troch mesiacov" avizoval 14. júna 2015 v RTVS Vazil Hudák, v súčasnosti minister hospodárstva SR.

    Mesto zatiaľ mlčí

    Mesto v SR, v ktorom by mala investícia byť umiestnená, však nechcel spresniť. "To je už úroveň tých detailov, do ktorých nechcem ísť," uviedol v júni Hudák. Ani podrobnosti rokovania s investorom vtedy nechcel špecifikovať. Zároveň však avizoval, že sa budú musieť prijať "nejaké legislatívne opatrenia", aby sa prípadne investorovi vyšlo v ústrety.

    Český server e15.cz 21. mája 2015 informoval, že Česká republika je spolu s Poľskom údajne najvážnejším kandidátom na stavbu nového závodu britskej automobilky Jaguar Land Rover.

    Podľa poľských médií by v závode malo nájsť prácu asi 6000 ľudí. Okrem poľských médií sa o možnom príchode automobilky špekulovalo aj na Slovensku s tým, že Jaguar uvažuje o stavbe závodu v priemyselnom parku pri Nitre.

    Jaguar Land Rover, ktorý patrí indickej skupine Tata Motors, hľadá podľa poľských médií pozemok s veľkosťou 300 až 500 hektárov. Vo vybranej krajine mieni na ňom postaviť nový závod na výrobu automobilov i súčiastok a spolu s ním aj školiace stredisko.

    Park ako významná investícia

    Projekt budovania strategického priemyselného parku sa vďaka vládnemu osvedčeniu stal významnou investíciou. Na základe toho bude môcť firma MH Invest vo verejnom záujme rýchlejšie vysporiadavať a vyvlastňovať pozemky potrebné pre strategický park.

    "Predpokladá sa, že vybudovanie Strategického parku bude mať pozitívne dopady na hospodárstvo Slovenskej republiky, a to najmä v oblasti zníženia nezamestnanosti a zlepšenia ponuky pracovných miest v Nitrianskom kraji, zlepšenia dopravnej infraštruktúry, najmä vybudovaním nových pozemných komunikácií ako aj v oblasti podpory a rozvoja podnikateľov a podnikateľského prostredia," uviedlo ministerstvo hospodárstva, ktoré predkladalo na rokovanie vlády návrh na vydanie osvedčenia.

    Späť na obsah

  9. Ste tehotná komunistka? 9 rád, ako vzdorovať nevhodným otázkam na pohovoroch

    [Téma: VŠEOBECNÉ; etrend.sk; 09/07/2015; eTREND; Adrián Berecz]

    Keď vám na pracovnom pohovore začnú klásť otázky, ktoré zaváňajú diskrimináciou či nevyberanosťou, mnohé vám to o budúcom zamestnávateľovi napovie. Ak to aj napriek tomu nechcete vzdať a budete to považovať skôr za nejakú rafinovanú freudovsko-psychologickú súčasť pohovoru, ktorej cieľom je prostredníctvom odpovedí identifikovať vyvoleného, je dobré sa pripraviť. Prečítajte si tipy a rady personalistov a HR manažérov, ako reagovať na nevhodné otázky na pracovnom pohovore.

    Zdroj - SITA / AP

    Hoci by sa diskriminačné a obdobne neprípustné otázky na pohovoroch klásť nemali, niektoré dokonca jasne zákon zavrhuje, výberové komisie to často v reálnej praxi ignorujú.

    Najčastejšie príklady otázok, s ktorými sa uchádzači stretávajú a ktoré patria medzi diskriminačné či neprípustné:

    - Ste občanom Slovenskej republiky?
    - Máte zvláštny prízvuk. Vy nepochádzate zo Slovenska?
    - Ste veriaci?
    - Fajčíte? Koľko cigariet denne vyfajčíte?
    - Plánujete deti? Máte malé deti?
    - Bývate často chorí?
    - Trpíte nejakým dlhodobým ochorením?
    - Ste členom politickej strany?
    - Ste slobodní/á? Ste rozvedení/á?
    - Ste tehotná?
    - Ste aktívni v nejakých kluboch či spoločenských organizáciách?

    1. Za zlú otázku žiadať odškodné

    Uchádzačom na pomoc prichádza najmä Zákonník práce, presnejšie časť, ktorá rieši predzmluvné vzťahy. Z nej jasne vyplýva, že budúci šéf nesmie od potenciálnych uchádzačov žiadať informácie o tehotenstve, rodinných pomeroch ani o politickej, odborovej či náboženskej príslušnosti.

    Neprípustná je aj otázka o bezúhonnosti, teda informácia o tom, či má uchádzač čistý trestný register. Výnimkou je situácia, ak ide o prácu, pri ktorej sa bezúhonnosť vyžaduje, respektíve to vyžaduje povaha práce.

    Ak uchádzač mal dojem, že na pracovnom pohovore bol porušený niektorý bod a výberové konanie nebolo čestné, môže sa uchádzač obrátiť na inšpektorát práce a v prípade uznania porušenia má právo na primeranú peňažnú náhradu.

    2. Útok na moju osobu

    Pred odpovedaním na nepríjemnú otázku si treba ujasniť vnútorný postoj, ako budeme dotyčnú otázku vnímať, vysvetľuje Ľuboš Ďurdiak z personálno-poradenskej agentúry Psychotrend.

    "Je to útok na moju osobu, s cieľom vyradiť ma z výberu? Snaha čo najzodpovednejšie zistiť, či dokážem obsadzovanú pozíciu naozaj vykonávať? Snaha zistiť, či po krátkej dobe neplánujem prácu prerušiť, alebo či som ochotný dochádzať?" vymenúva možnosti Ľ. Ďurdiak.

    Ako ďalej dodáva, personalistu neospravedlňuje ani jeho úprimný záujem o zistenie najpodrobnejších informácií, keď sa pýta na zdravotný stav či tehotenstvo. "Naša reakcia by mala byť pokojná a slušná. Môžeme sa rozhodnúť odpovedať na položenú otázku priamo alebo nepriamo protiotázkou, nemusíme však na ňu reagovať vôbec."

    3. Keď nechcete byť ostatným po vôli

    Ak nie ste ochotní odpovedať, majte pripravenú profesionálnu odpoveď, ktorá komisii či personalistovi objasní dôvod, navrhuje Renáta Máčaiová zo spoločnosti Trenkwalder. "Správnym dôvodom je vaše presvedčenie, že táto osobná informácia nemá žiadnu súvislosť s výkonom práce na danej pozícii."

    Môžete sa tak vyhnúť otázke, ktorá by vás znevýhodňovala, ale zároveň tak budúci zamestnávateľ môže nadobudnúť dojem, že niečo tajíte alebo ste neúprimný, varuje ďalej. To následne môže viesť k neúspešnému zakončeniu pohovoru.

    Pri otázke, ktorú budeme považovať za diskriminačnú, máme právo jednoducho na ňu odmietnuť odpovedať, súhlasí Ľ. Ďurdiak. Naša reakcia by však mala byť asertívna. "Pozor na urážlivý alebo vyčítavý tón hlasu. Budú nás tak skôr považovať za rozvážnejšieho a uvedomelejšieho v súvislosti s našimi právami."

    Ak by kandidát spozoroval, že takáto forma odpovede nie je personalistovi po vôli a ďalej by na nás vyvíjal nátlak, odporúča Ľ. Ďurdiak zotrvať na svojom stanovisku. Je možné, že naša neochota odpovedať môže byť u netaktných personalistov pre nás priťažujúcim faktorom.

    "Ak by nás však prijali aj napriek tomu, je otázne, či by nám prípadné prijatie na obsadzovanú pozíciu bolo prospešné. Neraz je totiž takýto prístup na výberovom konaní výsledkom netaktného a direktívneho riadenia aj v celej firme," varuje Ľ. Ďurdiak.

    4. Stratégia s názvom "Je mi to jedno"

    Ak vám neprekáža odpovedať na nevhodnú otázku, pokojne odpovedzte. "Uvedomte si, že odpoveď môže mať významný vplyv na úspešnosť pohovoru," dodáva R. Máčaiová. "Zamestnávateľ môže oceniť váš prístup."

    V prípade, že uchádzačovi záleží na danej spoločnosti, nakoľko tam vidí možnosti pre kariérny rast, sú tam zaujímavé benefity a pozná už nejakých ľudí, ktorí tam pracujú, nemal by sa nechať rozladiť ani odradiť nepríjemnými otázkami, odporúča Vlasta Sekuciová zo spoločnosti Start Professionals.

    "Vtedy treba zapojiť do svojich odpovedí vysokú mieru diplomacie, slušnosti a kultivovaného vyjadrovania a svoje rezolútne a jednoznačné názory, poukazujúce na vlastnú dôstojnosť a neprípustnosť, nechať sa diskriminovať ponechajte iným," vysvetľuje ďalej.

    5. Premyslená diskriminácia

    Osobné otázky týkajúce sa sexuálnej orientácie, rodinného stavu či náboženstva na pohovore nemajú čo robiť, zdôrazňuje Ivana Kubašková zo spoločnosti Grafton Recruitment Slovakia. "Ak padnú, je to znak toho, že personalista je neskúsený, pripadne ide o neprofesionálnu spoločnosť, a kandidát si môže urobiť svoj vlastný názor."

    V takom prípade, je dobré personalistu "vrátiť na zem" a odpovedať, že by ste sa radi bavili o vašich profesionálnych skúsenostiach či zručnostiach a nie o osobných záležitostiach, dodáva ďalej I. Kubašková.

    Skúsení a trénovaní headhunteri či recruiteri by ale nemali mať problém získať informáciu, ktorú potrebujú vedieť. "Niekedy dostane uchádzač nepovolenú otázku len preto, že zamestnávateľ skúša a testuje, čo odpoviete a ako budete reagovať. Zisťuje, ako sa zachováte v nepríjemnej situácii, ako zvládate stres a či ste pohotoví a kreatívni," tvrdí V. Sekuciová.

    Na ďalšej strane: S humorom je svet krajší a prečo cigaretka situácii nepraje

    Pokračovanie článku - stránka 1 z 2

    Pokračovanie článku na ďalšej stránke

    Celý článok 1 2

    Ďalej

    Späť na obsah

  10. Ovplyvňuje biznis na Slovensku korupcia či oligarchovia? Pýtajte sa

    [Téma: VŠEOBECNÉ; hnporadna.hnonline.sk; 08/07/2015; Servisné prílohy, Online rozhovor; (red)]

    Aktualizované: 2015-07-08 10:08:35

    Utajená korupcia, tunelovanie štátu, schránkové firmy a záujmy oligarchov majú vplyv na rôzne kauzy v slovenskom podnikateľskom prostredí, ktoré mnohých zdvíhajú zo stoličiek. Neférová reštrukturalizácia Váhostavu, na ktorú doplácajú tí najmenší či biznis v daňových rajoch, sú dlhé roky problémom. Vyšetria sa tieto kauzy? Budú vinníci potrestaní a zmení sa niečo k lepšiemu? Pýtajte sa! Na vaše otázky dnes odpovie Zuzana Wienk, riaditeľka Aliancie Fair-Play.

    Ilustračná snímka: Dreamstime

    Online rozhovor

    Otázku položil: Ivan 3.7.2015 14:06 Zaujímalo by malo, ako vlastne dopadli živnostníci voči Váhostavu - je tam známy nejaký konečný verdikt, alebo sa to nejako ututlalo? Ako je vôbec možné, že správkyňu robí taká mladá právnička bez praxe - nedá sa to niekde napadnúť?Živnostníkom štát sľúbil odkúpenie polovice pohľadávok, ďalších takmer 19% majú dostať počas nasledujúcich piatich rokov od Váhostavu. Zvyšok si môžu vymáhať po uplynutí piatich rokov. Zatiaľ nie je známe, ako štát vlastne pohľadávky vykúpi, a či je to vôbec v súlade s pravidlami Únie. Tá to určite preverí, a ak by následne vyriekla, že ide o nedovolenú štátnu pomoc, živnostníci by boli na kolenách po druhý raz, lebo by peniaze museli vrátiť bez nároku. Zákon je žiaľ nastavený tak, že na zložité reštrukturalizácie netreba prax. Minister spravodlivosti avizoval, že to chce legislatívne sprísniť. Otázku položil: Eva 3.7.2015 16:40 Nabali sa podla vás na reštrukturalizcii Vahostavu aj schránkové spoločnosti a majú blízko k majiteľovi Váhostavu Jurajovi Širokému? Ako je vôbec mozne, že štátne zákazky stále vyhrávajú firmy s pozadím v cudzine. Dávno tam mala nabehnúť danová kobra a poradiť si s nimi. Čo by podla vas odhalila?Myslím, že schránkové firmy v tomto procese zohrali inú úlohu. Orgány činné v trestnom konaní by mali určite prešetriť, či existuje spojenie medzi nimi a tunelovaním harvardských fondov, ktoré by mohlo pokračovať. Tunelovanie "Harvardov" v Čechách presne zdokumentovali, vyčíslili škodu a súdy presne popísali rolu Juraja Širokého v procese. Tragédiou je, že na Slovensku nebol nikdy za tento čin stíhaný a všetci by sme mali sledovať, ako si s tým orgány poradia teraz. Myslím, že kauzy ostatných rokov naplno odhalili, že za schránkovými firmami sa môžu ukrývať politici, oligarchovia a môžu byť napojené na financovanie politických strán. Potrebujeme prísny zákon, ktorý odhalí celé vlastnícke pozadie firiem, ktoré obchodujú so štátom alebo od neho prijímajú benefity. Otázku položil: Jana 3.7.2015 16:41 Ako je mozne, ze stat sa zaobera vyberom dani, nadmernymi odpoctami, ale vôbec neriesi korupciu na tej najvyssej urovni, kde utekaju miliony eur? Tam by bolo treba spravit poriadok, nie nahanat zivnostnikov, ktori sa snazia prezit....V zahraničí na to poznajú termín – state capture (štát v zajatí, ovládnutý štát). Myslím, že presne to sa stalo na Slovensku. Cez politickú reprezentáciu, ale aj rozsiahle nominácie na najrôznejších postoch ovládla verejné inštitúcie úzka skupina mocných a majetných v pozadí. V tomto prostredí nevládne právo, ale svojvôľa a rozhodnutia sa prispôsobujú potrebám týchto ľudí. Na šťastie sme súčasťou EÚ a máme slobodné voľby, takže tu prebiehajú rôzne tlaky, ktoré rozpínanie tohto fenoménu regulujú. Podľa mňa stále ešte nie v dostatočnej miere a na vysporiadanie sa s týmto problémom by sme potrebovali oveľa masívnejšiu objednávku verejnej mienky, existenciu dôveryhodnej politickej alternatívy, ktorá je však aj osobnostne a logisticky pripravená na rozsiahlu a dlhotrvajúcu operáciu ozdravenia štátu a vie, ako sa vysporiadať s tlakmi, ktoré ju budú chcieť zastaviť. Otázku položil: Naďa 3.7.2015 16:44 Som živnostníčka a dvakrát som dostala od danoveho uradu pokutu, ktora ma polozila na kolena. Momentalne som nezamestna, co je asi pre stat lepsie. Nemal by stat v ramci svojich socialnych balickov viac podporovat malé a stredné podnikanie? Co si o tom myslite...Priznám sa, že táto oblasť nie je mojou témou a mám na ňu len laický názor. Radšej to prenechám odborníkom. Myslím, že by neprospelo veci, keby som tárala do vetra. Ale jasne vidím nepomer v tom, s akou razanciou štát trestá obyčajných ľudí a nič im neprepáči (i keď sa do problémov nedostali vlastnou vinou, ale nekorektnosťou na trhu, v tomto prípade im dokonca ani neposkytuje funkčnú a rýchlu súdnu ochranu) a absolútnym zatváraním očí pred veľkými krádežami zo spoločného. Táto nespravodlivosť vytvára obrovské spoločenské pnutie a raz sa politikom môže kruto vypomstiť. Otázku položil: Laco 3.7.2015 17:14 Herci, politici, športovci no aj zločinci sa nachádzajú na zoznamoch ľudí s čiernymi účtami v švajčiarskej vetve HSBC. Zatiaľ sa neprejavilo, že by niekoho stadiaľ popoťahovali. Vidíte tam aj z vašej strany nejakú korupciu? Ako by sa mal zachovať štát?Nie každé nezdanenie peňazí, či ich prepieranie je spojené s korupciou. V podstate to môže byť aj lajdáctvo alebo známka nefunkčnosti systému. Ak štát prehliada pochybenia u silných a mocných, často je výsledkom takej objednávky zlé manažovanie procesov všeobecne. Okrem toho sú spoločenské kruhy často prepojené a navzájom zaviazané a chráni ich akási až klanová príslušnosť. Štát by sa samozrejme mal spod toho vazalstva oslobodiť, ale keďže štát sú vlastne ľudia, tak je potrebné, aby sa na zodpovedajúce pozície v širokej miere dostali takí ľudia, ktorí to dokážu podporení nekompromisnou politickou vôľou. Otázku položil: Lena 3.7.2015 18:05 Čo hovoríte na vlastníctvo médií oligarchami a novozbohatlíkmi? Nie je predsa legálne možné, aby niekto normálnou cestou zarobil milióny eur...Vsimli ste si, ze media nepisu o svojich vlastnikoch kriticky - stali sa ich sluhmi? Myslím, že je možné, aby niekto zarobil milióny normálnou cestou. Viď napríklad Eset alebo mnohé úspešné technologické či iné firmy, ktoré prišli s ozajstnou kvalitou konkurencieschopnou vo svete. Ale koncentráciu vlastníctva médií v rukách úzkej skupiny domácich vlastníkov s veľmi pošramotenou históriou považujem za vážne ohrozenie plurality médií do budúcnosti. Najmä, ak títo ľudia verejne priznávajú, že si médiá kupujú ako formu ochrany – "aby si na nich niekto nedovolil". Preto ma potešil projekt Denníka N aj na slovenské pomery nevídaná osobná investícia majiteľov Esetu doň. Otázku položil: vladimír 7.7.2015 07:31 Dobrý deň a ďakujem Vám za veľmi záslužnú prácu. Otázka: Predražené nákupy štátnych organizácií by podľa mňa mali okamžite preverovať orgány činné v trestnom konaní. Lebo politici "doja" tento štát, krajinu, jej obyvateľov. Za každým predraženým nákupom, naposledy žilinská nemocnica a jej ultrazvuky, je s najväčšou pravdepodobnosťou trestný čin tunelovania. A príslušný minister, či premiér, ktorí tomu nevedia dať STOP a ktorí to tolerujú, by mali byť spoluzodpovední. Ide vlastne o zločineckú skupinu, ktorá s požehnaním štátu - súdov, prokuratúry a vyšetrovateľov je nepostihnuteľná. Tiež to tak vnímate? Ďakujem. Ďakujeme veľmi pekne za uznanie. Vážime si to! Áno, súhlasím s vami, určitá skupina je momentálne nepostihnuteľná alebo postihnuteľná len veľmi marginálne. Sme však otvorená spoločnosť, a to sa môže zmeniť – zmenou politickej reprezentácie, tlakmi investorov, zahraničných spojencov na to, aby sme dodržiavali zásady, ku ktorým sme sa prihlásili. Ako sme mohli v ostatných mesiacoch vidieť, aj z neotrasiteľného Juraja Širokého sa môže stať slabý článok – áno, síce nie taký slabý, aby ho aj orgány skutočne vyšetrili a potrestali, ale dostatočne slabý na to, aby ostatní na neho zaútočili s nažili sa zmenšiť jeho vplyv. Je dôležité, aby sme boli ako voliči dôslední a trvali na tom, aby v tomto štáte vládlo právo a pravidlá, nie svojvôľa a postupne zmena príde. Ako sa napokon v histórii ukázalo vo viacerých krajinách. Otázku položil: Karel 7.7.2015 14:18 Paní Wienk přeji dobrý den. Jak sleduji causu restrukturalice slovenské společnosti Váhostav.a.s., kterou má ovládat p. Široký v návaznosti na vývoj likvidace Harvardského průmyslového hodlidngu a.s. v likvidaci kde jsem dosud neuspokojeným akcionářem se ukazuje, že i zde se, obdobně jako v HPH, snaží neprůhledné zahraniční offshorové společnosti být uspokojeny z půjček, které se jeví spíše jako "účelové", ve snaze zlegalizovat své údajné pohledávky skrze konkrétní řízení dozorovaní státem, aby ve svém výsledku se tyto pohledávky staly legálními, vypranými. Tedy legalizace výnosů z trestné činnosti! Jako akcionář HPH vidím v tomto počínání jistou paralelu s HPH, kdy p. Široký zřejmě využil svých bohatých zkušeností z doby, kdy působil jako protektor Trustů na Kypru, kam byly vyvedeny značné finanční prostředky mimo dispozici soudem jmenovaného likvidátora. A nyní prosím má otázka:1)je Vám prosím známo, zda je zkoumá
    o, či bylo již zjištěno kompetentními orgány na Slovensku zda výše poskytnutých půjček těchto offshorových společností Váhostavu odpovídá jejich skutečnému majetku, či výsledkům jejich hospodářské činnosti? 2) je zkoumáno, či bylo již zjištěno, zda se nejedná o prostředky HPH odkloněné v roce 2002 odsouzeným B. Vostrým skrze tzv. Distribuční smlouvu do společnosti Druhá strategická a.s., kterou rovněž Široký ovládá a vůči níž likvidátor uplatňuje exekuční řízení? Ze zprávy Receivra Trustů na Kypru kam byl vyveden majetek HPH je zřejmé, že jak Druhá strategická, tak splečnosti TASS Invest a TASS holding, které ovládá blízký spolupracovník J. Širokého, Ing. Tomáš Ševčík, který dříve působil v kyperské společnosti Daventree Trustees Ltd., která je správem těchto kyperských Trustů jsou stále na vyplatní listině těchto Trustů. Paní Wienk, děkuji velmi za Vaši odpověď. Velmi si vážím Vaší práce, které je velmi složitá a jistě vyžaduje vynaložení značné osobní energie. Zdraví Karel Z policajných uznesení, ktoré sme si preštudovali (žiaľ značne vyčiernených), je zrejmé, že slovenské orgány sa snažili vyšetrovanie prehodiť do Čiech a že Juraja Širokého nikdy nestíhali. Vzhľadom na jasnosť českých rozsudkov a popísanie jeho rolí je to pre mňa do neba volajúca arogancia. Je zrejmé, že naše orgány v stíhaní tohto prípadu zlyhali na plnej čiare. Ako Aliancia sa budeme snažiť vytvárať tlak na to, aby to znovu vyšetrili a vysvetlili verejnosti, prečo nedospeli k žiadnemu výsledku. Otázku položil: Edo 7.7.2015 15:32 Juraj Široký podľa vás vyhral. Môže ďalej hrať najvyššiu ligu bez trestných bodov či straty majetku. Nemôžu proti tomu zorganizovať bežní ľudia nejakú petíciu či niečo podobné, aby nemohol beztrestne podnikať? Hlas ľudu je veľký - vidíte to v Grécku :-).Tiež som sa nádejala, že by sa ľudia mohli po tomto prípade zomknúť a vytvoriť širší odpor. Žiaľ, zdá sa mi, že hnev rýchlo vyprchal a ľudia sa unavili. Je mi to ľúto, lebo, zdá sa, že to je jediné, čo by mohlo v súčasnosti pohnúť Slovenskom. Otázku položil: Nikol 7.7.2015 15:34 Ak sa pozriete na reštrukturalizáciu a to, čo tam nastalo, nie je to podľa vás hanbou pre živnostníkov? Dosiahli oveľa menej ako chceli a naďalej ich môžu okrádať "veľké" firmy. Dá sa s tým ešte niečo robiť - napríklad cez generálnu prokuratúru??Žiaľ, nedá sa s tým už nič robiť. Plán schválil súd. Podľa môjho názoru súd zlyhal, pretože prehliadol vážne indície o prepojení schránkových firiem na vlastníka Váhostavu a vôbec nie som presvedčená o tom, že povolenie reštrukturalizácie bolo naozaj výhodnejšie pre živnostníkov. Tento plán totiž pripravil Váhostav s ním vybranou správkyňou a posvätili aj banky. A myslím, že pre Juraja Širokého by bol iný scenár neprípustný. V konkurze by totiž prišiel o firmu a navyše by počas možného trestného stíhania mohli orgány siahnuť na jeho majetok. Z celého jeho portfólia je práve Váhostav jediné vajce, ktoré môže byť v budúcnosti zlatým a doteraz i bolo. Otázku položil: Eva 7.7.2015 15:36 Ktoré kauzy sú podľa vás v súčasnosti horúce a mali by sa nimi ľudia zaoberať? Váhostav prehrmel, ale to určite nie je všetko. Čo vás osobne "pije" krv - aké konkrétne veci?Myslím, že aj Váhostav treba stále sledovať. Kauzu dohrali tak, aby vyhovovala Jurajovi Širokému a štát dokonca za neho rieši problémy. Je dôležité, aby na Slovensku neprešli takéto dôležité prípady zodpovedným takto lacno. Ľudia by sa mali mobilizovať dlhšie a trvať na ozajstnom riešení. Je dôležité, aby dôsledne dobehla trestná linka v tomto prípade. Okrem toho je z hľadiska fenoménu "state capture" dôležité, aby sme sledovali, čo sa deje pri obrovských investíciách (typu bratislavský ďiaľničný obchvat), ale napríklad aj v energetike a v tom, čo napríklad štát robí v prípade Slovenských elektrární a Enelu. Otázku položil: Miro 7.7.2015 15:37 Čo si myslíte o I. a II. sociálnom balíčku pre ľudí? Vydrží to len do volieb, alebo vlaky zadarmo budú mať dlhšie trvanie? Aký je váš odhad cca o rok?Netrúfam si to odhadnúť a všetko bude závisieť aj od výsledku volieb a toho, čo sa odohrá dovtedy. Predvolebné obdobia môžu ešte všeličo vyplaviť. Balíčky vnímam ako klasický predvolebný ťah a pokus kúpiť si priazeň ľudí. Nie je náhoda, že sú koncentrované do tohto obdobia a nie sú žiadnou súčasťou dlhotrvajúcich stratégií. Otázku položil: Fero 7.7.2015 15:40 V poslednej dobe sa začali ukazovať pravicoví lídri, ale podľa mňa sú tiež dosť skorumpovaní. Napríklad Prochádzka ešte ani nie je v politike, a už chce obchádzať platby štátu. Takýchto by sme narátali viac - aký je váš názor na nich? Mám pocit, že pravica má viacero vážnych problémov - nedostatok dôveryhodnosti, prevahu ega nad cieľom a víziou a osobnostnú nezrelosť lídrov i celých zoskupení. Ozdravenie Slovenska si vyžaduje dôsledné dlhodobé reformy, ktoré sú náročné ľudsky, organizačne, finančne. Potrebujú veľké a spoľahlivé tímy, dobré stanovenie priorít a nezlyhanie procesu na ľudskom faktore či ješitnosti. Navyše potrebujú stabilitu a kontinuitu, čiže reformní lídri musia obhájiť svoj mandát, aby zmeny dostatočne ukotvili. Pravica v minulosti ukázala, že má medzi sebou ľudí, ktorí pre osobné záujmy potopia dôležité zmeny a strana Smer to poznanie umne využíva. Okrem toho je schopnosť strán financovať sa čisto, na Slovensku veľmi obmedzená. Strany potrebujú obrovské zdroje a práve v boji o ne často prijmú kompromisy, ktoré sa im vypomstia neskôr. Mnohí z pravicových politikov sú na scéne už roky a vytvorili si rôzne väzby a záväzky voči tým, ktorí prikryli ich zlyhania či pochybenia. Sú v pasci a akonáhle by chceli pripustiť nezávislé fungovanie štátu, ohrozili by aj samých seba. Na druhej strane tam vidím aj osobnosti, ktoré to myslia vážne a dobre a už v minulosti vybojovali dôležité zmeny pravidiel či status quo. Vidím aj spoločenské pnutie - rozsiahlu neprávosť, ktorú ľudia vnímajú - keď sú trestaní za každé zlyhanie, hoci veľké šťuky plávajú bezpečne ďalej. Energia na zmenu, či jej jasnú objednávku sa zjavne zbiera. Kedy sa nakumuluje v dostatočnom množstve a či sa stretne aj s dobrou ponukou na strane politikov, nevieme. Ale musíme sa pokúšať objednávke i zmene pomôcť. A možno sa opäť znenazdajky zjaví nejaká "čierna labuť" Nassima Taleba, ktorá nás príjemne prekvapí. Otázku položil: Hugo 7.7.2015 15:45 Ako naša krajina mohla dospiet k tomu, ze nas ovladaju sami oligarchovia či finančne skupiny? Veď predsa zarobiť miliony eur nemozno normalnou poctivou pracou. A vsetko maju v rukach - zdravotnictvo, media, reality .... Nech tam pride ktokolvek, drzi s nimi, kazdy potrebuje peniaze. Co by pomohlo - strajky?Jednoducho. Po páde režimu sa právne prostredie veľmi rozhýbalo a nestíhalo reagovať na potreby nového stavu. Existovalo plno dier, ktoré sa dali využiť. Navyše presun obrovského majetku od štátu do súkromných rúk bol priveľkým pokušením. Tento majetok bol v podstate rozkradnutý a zaplatili to občania napríklad cez ozdravenie štátnych bánk. Tak sa vytvorila majetná vrstva prepojená na politiku, ktorá ale nevedela podnikať normálne a férovo. Potrebuje väzby, výnimky, deformácie prostredia. Vo férovej súťaži by neobstála. Navyše mnohé z týchto procesov prebehli ruka v ruke s porušením práva. Tieto skupiny potrebujú ovládať politiku, štát i orgány činné v trestnom konaní, aby sa za svoje činy nikdy nedostali do väzenia a aby mohli naďalej zväčšovať svoje bohatstvo. Rozbiť také pevné siete a väzby bude naozaj náročné. Dokonca existuje politologická teória, že je to možné len formou Veľkého tresku. Pomáha otvorenosť našej ekonomiky a krajiny, jej ukotvenie na Západe, ale najmä by pomohla jasná objednávka verejnej mienky. Na to však potrebujeme ešte čas a hlbšiu kultúrnu zmenu. Prostredie je veľmi deformované a mnohí ľudia sa na tom podieľajú, či už preto, že sa cítia v pasci (bez úplatku skrachujem) alebo si kupujú výnimky z trestu, ktorý by si naozaj zaslúžili, keď porušia pravidlá. Som optimista, myslím, že na Slovensku sa do stredného veku dostáva generácia, ktorá postupne mení krajinu a mohla by dlhodobo takú zmenu priniesť. Musíme byť len trpezliví a nevzdať to. Otázku položil: Linda 8.7.2015 08:12 Preco sa napriklad danove kontroly a kriminalka zaujimaju o drobne firmy, a
    e neriesia korupciu v statnom sektore? Napriklad take financovanie politickych stran je zaujimave, ako nakladaju s peniazmi a podobne. Chytajú len malé ryby...V podstate myslím, že som na otázku už odpovedala. Ak môžete prečítajte si prosím odpovede vyššie. Ďakujem a prajem všetko dobré

    Späť na obsah

  11. Na odvody sa už netreba registrovať

    [Téma: VŠEOBECNÉ; Trend; 09/07/2015; 27/2015; s.: 8; zk]

    ODVODY Od júla tohto roka sa nemusia živnostníci prihlasovať do Sociálnej poisťovne, ak prekročili limit 4 944 eur. Sociálna poisťovňa túto povinnosť zistí sama podľa daňového priznania a nový výmer odvodov rozpošle poštou. Malým podnikateľom tak odpadne tak cestovanie do najbližšej pobočky, ako aj vypočítavanie správnej výšky odvodov. Ak sa v minulosti pomýlili, hrozili im nedoplatky a penále, ktoré im mohli zhoršiť prístup k úverom či verejným zákazkam. Tento mesiac sa taktiež znižuje odvodový koeficient z 1,6 na 1,486. To znamená, že aj pri rovnakých príjmoch budú podnikatelia platiť vyššie odvody než vlani, keďže im nový koeficient zvyšuje odvodový základ. Automatická registrácia je súčasťou balíka, ktorý zjednodušuje podnikanie, vyšší koeficient však zas zvyšuje odvodové zaťaženie. (zk)

    Späť na obsah