Asociácia zamestnávateľ. zväzov a združení

Dátum exportu: 13.08.2015 10:08


  1. Kto bude pracovať v novej automobilke? Nezamestnaných je veľa, no prácu nezískajú všetci

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; aktualne.sk; 12/08/2015; Ekonomika; Radovan Kopečný]

  2. Pracovný pomer na dobu určitú po dvoch rokoch

    [Téma: VŠEOBECNÉ; etrend.sk; 13/08/2015; eTREND; Redakcia]

  3. Jaguar bude u nás vyrábať luxusné crossovery

    [Téma: VŠEOBECNÉ; hn.hnonline.sk; 13/08/2015; HNonline, Ekonomika a firmy; Michal Skýpala]

  4. Veľký súboj o Jaguar vyhralo Slovensko

    [Téma: VŠEOBECNÉ; pravda.sk; 12/08/2015; Spravodajstvo; Linda Nagyová Pravda]

  5. Anketa

    [Téma: VŠEOBECNÉ; Trend; 13/08/2015; 32/2015; s.: 5; Barometer; Redakcia]

  6. Prečo sa má z odvodov platiť šport? Je to nezmysel

    [Téma: VŠEOBECNÉ; HN; 13/08/2015; 155/2015; s.: 11; NÁZORY A ANALÝZY; Elena Májeková]


  1. Kto bude pracovať v novej automobilke? Nezamestnaných je veľa, no prácu nezískajú všetci

    [Téma: AZZZ SR, KOZ, RÚZ; aktualne.sk; 12/08/2015; Ekonomika; Radovan Kopečný]

    Kto bude pracovať v novej automobilke? Nezamestnaných je veľa, no prácu nezískajú všetci

    BRATISLAVA – Nová automobilka Jaguar Land Rover má priniesť 6-tisíc pracovných miest. Na výrobu luxusných automobilov nebude stačiť lacná pracovná sila. Kvalifikovaných ľudí je však nedostatok. Nové miesta tak nemusia byť len pre Slovákov.

    Slovákov možno čakajú nové pracovné miesta - ilustračné foto Zdroj - TASR/Štefan Puškáš

    Vláda SR a britská spoločnosť Jaguar Land Rover podpísali dokument o pláne vytvoriť nový závod na výrobu áut na Slovensku. V okolí Nitry tak môže vzniknúť tretí závod tejto značky mimo Veľkej Británie.

    Po Číne v roku 2014 a pripravovanom budúcoročnom otvorení v Brazílii predstavuje Slovensko jeden z uhoľných kameňov globálnej expanzie tejto značky.

    Hoci sa môže zdať, že automobiliek je na Slovensku už veľa prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Juraj Sinay je opačného názoru.

    Luxus znamená aj stabilitu
    "Myslím si, že vôbec nie. Každá pridaná hodnota v takejto forme, akou je nová automobilka, vlastne potvrdí aj ekonomickú silu štátu a vytvorí podmienky, aby ekonomika bola stále silnejšia. Chvalabohu, že je možné, že sa to tak stane, aj keď to ešte nie je isté," vyjadril sa Sinay pre Aktuálne.sk

    Dodáva, že luxusná značka môže navyše pomôcť k stabilite ekonomiky. Zabezpečuje to, že v prípade ekonomickej krízy nepríde k poklesu výroby.

    "Ekonomické krízy aj v minulosti potvrdili, že luxusnejšie a drahšie autá sa predávajú bez ohľadu na ekonomický vývoj spoločnosti. Rozdelenie spoločnosti na bohatších a chudobných je stále aj bude. Kvalitnejšie autá predstavujú ekonomickú stabilitu," hovorí Sinay. Takéto autá môžu teda pre ekonomický vývoj SR prestavovať maják stability.

    Ako však uvádza analytik Sberbank Vladimír Vaňo, pre luxusný segment automobilov nie je dôležitá lacná pracovná sila, ale kvalita a spoľahlivosť odvedenej práce.

    Už nie sme len lacná pracovná sila
    Slovensko tak pomaly sníma nálepku regiónu s lacnou pracovnou silou. Dokazuje to nielen príchod luxusnej automobilky Jaguar Land Rover.

    "Podobne ako v prípade ďalších značiek z vyšších segmentov, ktoré sa montujú na Slovensku, sa tak opäť potvrdzuje, že silnou stránkou Slovenska nie je cena pracovnej sily, ale hlavne zaujímavý pomer medzi cenou a kvalifikáciou pracovnej sily," hovorí Vaňo.

    Dodáva, že ide o veľmi dôležitý signál – to, že sa lacné vozidlá vyrábajú v krajinách s lacnou pracovnou silou neprekvapuje. O probléme, či sa zo Slovenska stane montážna dieľňa sme písali tu.

    Nezamestnaných je veľa, odborníkov málo
    Nájsť však takých pracovníkov nebude jednoduché. Nezamestnaných je, samozrejme, veľa, ale kvalifikovaných nezamestnaných je málo, vysvetľuje Martin Hošták z Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ), ktorá zastupuje automobilky doteraz pôsobiace na Slovensku.

    "Na Slovensku pretrváva nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Zrejme bude musieť prísť k zaškolovaniu a preškolovaniu prijatých zamestnancov," poznamenal Hošták.

    Ako však poznamenáva Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR, ešte nie je jasné, o akú pracovnú silu pôjde - závisí od rozsahu automobilky, teda či tam bude len motnážna linka, alebo aj lisovňa, lakovňa či karosáreň.

    "Nová automobilka by určite brala do úvahy aj slovenskú pracovnú silu, ktorá je podľa zamestnávateľov údajne veľmi flexibilná a usilovná. Slováci určite urobia maximum pre to, aby sa čo najlepšie uplatnili na trhu práce," povedala hovorkyňa AZZZ Miriam Špániková.

    Preškoľovanie flexibilných a usilovných však bude len v prípade, že sa rozhodne Jaguar Land Rover prijať Slovákov. Podľa Hoštáka je možné, že sa časť personálnej štruktúry bude riešiť formou kvalifikovaných pracovníkov mimo Slovenska.

    Ak namiesto Slovákov budú prijímať cudzincov, môžeme si za to v podstate sami – nastavili sme si tak školstvo.

    Ako motivácia pre školy
    "Je to najmä otázka vzdelávacieho systému, ktorý by mal reflektovať požiadavky trhu práce. Mal by sa zmeniť tak, aby sme predchádzali problémom s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov," dodal Hošták.

    "Ak táto fabrika príde, začne sa vyrábať v roku 2018. Zákon o odbornom vzdelávaní sme schválili v minulom roku. Obsah tohto zákonu treba čo najrýchlejšie premietnuť do reality a začať skutočne na báze odborného vzdelávania a priameho kontaktu s priemyslom pripravovať kádre stredoškolsky vzdelaných odborníkov, v budúcnosti aj vysokoškolských," hovorí prezident ZAP Sinay.

    Dodáva, že skôr než otázka, či máme, alebo nemáme ľudí, je dôležité, či spravíme všetko preto, aby sa Slovensko vrátilo tam, kde kedysi - keď sme mali veľmi kvalitných remeselníkov.

    Treba hľadať možnosti, ako pripraviť mladú generáciu, aby bola prínosom pre nové pracovné miesta a nová automobilka by mohla byť motiváciou k takýmto krokom.

    Slovensko (môže byť) na vrchole
    "Slovensko sa tak zaradilo medzi kľúčové oporné piliere globálnej expanzie tejto značky spolu s krajinami ako Brazília a Čína," dodáva.

    Značka Jaguar Land Rover sa tak vydala na podobnú cestu ako firmy z Južnej Kórey, pre ktoré Slovensko neraz predstavovalo odrazový mostík na európske trhy.

    Automobilka pomôže aj ďalším firmám. Ako vysvetľuje Vaňo, minulý mesiac podpísala dohodu o spolupráci pri montáži vozidiel s rakúskou divíziou kanadskej firmy Magna International, ktorá prevádzkuje závody aj na Slovensku.

    Spolu s novým závodom, ktorý prisľúbil ročnú kapacitu 300-tisíc áut sa tak môžeme stať automobilovou špičkou.

    "Ak by sa podarilo dosiahnuť plnú plánovanú kapacitu štvrtej automobilky na Slovensku, a zároveň by si tri doterajšie udržali súčasnú úroveň produkcie, zo Slovenska by sa mohol stať definitívne najväčší výrobca automobilov v regióne Vyšehradskej štvorky v celkovom počte vyrobených vozidiel za rok," dodáva Vaňo.

    Na slovenské výplaty priveľa
    Ak sa však pozrieme, hoc aj na najlacnejší sortiment automobilky, nie je to práve slovenská mzdová relácia. Premierná hrubá mzda na Slovensku je podľa Štatistického úradu SR 839 eur.

    Najlacnejší Jaguar je model XE, ktorého cena začína od 37 663 eur - je to takmer 45 násobok priemernej hrubej mzdy.

    TEST: Range Rover Evoque TD4 – sympaťák, čo sa blata nebojí

    Zo značky Land Rover mal najlacnejší model Defender končiť výrobu tento rok, no podľa britských médií budú jeho nástupcu vyrábať práve u nás. Jeho cena začína od 33 386 eur, čo je takmer 40 násobok priemernej hrubej slovenskej mzdy.

    Späť na obsah

  2. Pracovný pomer na dobu určitú po dvoch rokoch

    [Téma: VŠEOBECNÉ; etrend.sk; 13/08/2015; eTREND; Redakcia]

    Vo firme máme dvoch zamestnancov, s ktorými bol uzatvorený trvalý pracovný pomer na dobu určitú, vždy po dobu jedného roka. Tento rok to budú už dva roky od ich nástupu do práce. Podľa §48 Zákonníka práce možno pracovný pomer na určitú dobu dohodnúť najdlhšie na dva roky. Ak chceme pokračovať ďalej s týmito zamestnancami, aký pracovný pomer s nimi máme uzatvoriť?

    V zmysle ust. § 48 ods. 2 a 3 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len "Zákonník práce") platí, že pracovný pomer na určitú dobu možno dohodnúť najdlhšie na dva roky. Pracovný pomer na určitú dobu možno predĺžiť alebo opätovne dohodnúť v rámci dvoch rokov najviac dvakrát.

    Podľa Zákonníka práce je opätovne dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu taký pracovný pomer, ktorý má vzniknúť pred uplynutím šiestich mesiacov po skončení predchádzajúceho pracovného pomeru na určitú dobu medzi tými istými účastníkmi. Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že zákonodarca obmedzuje opätovné uzatvorenie pracovného pomeru na určitú dobu alebo predĺženie pracovnej zmluvy na určitú dobu, jednak počtom takto predĺžených pracovných zmlúv alebo opätovne dohodnutých zmlúv na určitú dobu, jednak celkovou maximálnou dobou.

    Zmluva na dobu určitú

    Zamestnávateľ môže uzatvoriť prvú pracovnú zmluvu na určitú dobu bez vecného dôvodu najdlhšie na 2 roky a nad rámec 2 rokov túto pracovnú zmluvu už nemôže predlžovať bez vecného dôvodu. Z ustanovenia taktiež vyplýva, že zamestnávateľ môže uzatvoriť so zamestnancom pracovnú zmluvu na určitú dobu na kratšie obdobie ako dva roky a túto pracovnú zmluvu môže predĺžiť alebo opätovne dohodnúť bez vecného dôvodu v rámci 2 rokov najviac 2 krát.

    Ako uvádzate, medzi vašou spoločnosťou a zamestnancami bola uzatvorená pracovná zmluva na určitú dobu, a to 1 rok, pričom pracovný pomer bol predlžený, resp. opätovne dohodnutý na dobu 1 roku. Vo vašom prípade, po uplynutí 2 rokov ako zamestnávateľ vyčerpáte zákonné maximum pri uzatváraní pracovných zmlúv na určitú dobu bez vecného dôvodu s týmito zamestnancami.

    Vecné dôvody predĺženia

    Zákonník práce taxatívne ustanovuje vecné dôvody, za ktorých je možné ďalšie predĺženie, resp. opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu do 2 rokov a nad 2 roky, a to v prípade zastupovania zamestnanca (Zákonník práce viaže zastupovanie zamestnanca na konkrétne dôvody), vykonávania prác, pri ktorých je potrebné podstatne zvýšiť počet zamestnancov na prechodný čas nepresahujúci osem mesiacov v kalendárnom roku, vykonávanie sezónnych prác a vykonávanie prác dohodnutých v kolektívnej zmluve.

    Ďalšie predĺženie pracovného pomeru na určitú dobu do 2 rokov alebo nad 2 roky alebo jeho opätovné dohodnutie Zákonník práce umožňuje v prípade vysokoškolských učiteľov a tvorivých zamestnancov vedy, výskumu a vývoja, ak je na to objektívny dôvod vyplývajúci z povahy ich činnosti.

    V prípade, ak máte záujem zamestnávať týchto zamestnancov po uplynutí doby, na ktorú je pracovná zmluva uzavretá a zároveň neexistuje vecný dôvod na predĺženie, resp. opätovné dohodnutie pracovného pomeru na určitú dobu, bude potrebné uzatvoriť s týmito zamestnancami pracovný pomer na neurčitý čas.

    Autor odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

    Späť na obsah

  3. Jaguar bude u nás vyrábať luxusné crossovery

    [Téma: VŠEOBECNÉ; hn.hnonline.sk; 13/08/2015; HNonline, Ekonomika a firmy; Michal Skýpala]

    Aktualizované: 2015-08-13 00:33:40

    Slovenský tiger dokázal pritiahnuť na svoj trh ďalšieho veľkého automobilového hráča. Odborník hodnotí, prečo sa Slovensku podarilo tromfnúť susedné krajiny.

    Slovenská vláda zatiaľ podpísala s automobilkou Jaguar Land Rover memorandum o stavbe nového závodu. Môže ešte niečo ohroziť investíciu na Slovensku?

    Nie je to záväzný kontrakt, takže možné to je. Ani fabrika ešte nepotvrdila, že dohoda je kompletná. Je však veľmi nepravdepodobné, že by sa Jaguar po podpise memoranda rozhodol inak. No úplne isté to nie je, vláda sa napríklad môže rozhodnúť z nejakého dôvodu znížiť dotácie, čo môže Jaguar odradiť. Rovnako sa spoločnosť môže dostať do finančných problémov, čo by znamenalo prekážku expanzii. Nikdy nevieme presne do budúcnosti predpovedať, čo sa stane, ale keďže sa Jaguaru v posledných rokoch výrazne darí, tak to vyzerá pre vás veľmi solídne.

    Aké boli hlavné výhody Slovenska oproti konkurenčným ponukám z Česka a Poľska? Prečo si vybrali práve nás?

    Vaším veľkým plusom je strategické miesto v strede Európy, s čím sa spája aj kvalitná dopravná sieť. Keďže Jaguar neplánuje v závode vyrábať motory, ktoré bude stále zhotovovať vo Veľkej Británii, je vašou hlavnou výhodou blízkosť k Britským ostrovom. Ďalšou prednosťou je, že vaša krajina už vyrába veľký počet prémiových SUV značiek. Vďaka tomu už máte zavedenú sieť dodávateľov, kvalifikovanú pracovnú silu i skúsenosti, čo je pre Jaguar ideálne. Takže tam bolo viacero faktorov, vďaka čomu bolo Slovensko najlepšou voľbou.

    Čo spôsobí príchod takéhoto nového investora v regióne?

    Je to dobrá správa pre vašu krajinu aj blízke regióny. Automobilový priemysel má stále strategickú funkciu vo svete, takže je dôležité, že dokážete týchto investorov pritiahnuť. Automobilky priaznivo ovplyvňujú aj rast menších firiem a subdodávateľov. Prichádza s nimi i technologický rozvoj a podporujú tiež inovatívne startupy. Myslím si, že je to veľmi dobrá správa pre celú ekonomiku vašej krajiny.

    Aké modely automobilov bude Jaguar na Slovensku vyrábať?

    Asi pôjde o niektoré z troch nových modelov luxusných crossoverov, s ktorými chce spoločnosť vyjsť na trh budúci rok. Jaguar totiž všetky svoje konvenčné modely stále vyrába v domácej Británii. Takže podľa mňa pôjde o expanziu SUV a crossover modelov. K týmto modelom smeruje aj aktuálny dopyt. Máme informácie, že spolu s otvorením výrobne v rakúskej fabrike Magna Steyr plánuje Jaguar vyrábať model F-PACE. Slovensku sa pravdepodobne ujdú zvyšné modely Evoque a Defender.

    Snímka: Reuters

    Zdvihne príchod Jaguaru platy v automobilovom priemysle na Slovensku?

    Pravdepodobne áno, ale nie razantne. To závisí aj od toho, ako sa k tomu postavia ostatné automobilky, ktoré už v regióne sú. Je to však jednoduchá matematika. Každý zamestnávateľ chce odmeniť ľudí za dobrú prácu a motivovať ich na ešte lepšie výkony. Ale neočakávam nejaké obrovské zvýšenie. Slovenské mzdové náklady v automobilkách sú v porovnaní so zahraničím stále veľmi nízke, čím pre investorov zostávate stále atraktívnymi. Je to tak pätina britských platov, čo je trochu šialená štatistika. Nepochybne však ďalšia fabrika vytvorí tlak na mierny nárast platov. Máte vysoko kvalifikovaných, technicky vzdelaných ľudí. Svetovým trendom je stále presúvať viac produkcie do strednej a východnej Európy. Z toho by mohlo Slovensko profitovať ešte veľa rokov.

    Aké môže mať dosahy to, že sa slovenská ekonomika zameriava primárne len na jeden typ priemyslu?

    Pravdou je, že máte silné zameranie čisto na automobilky. Pravdepodobne by sa mala ekonomika viac diverzifikovať, aby odolala výkyvom, keď sa jej prestane dariť. V dlhodobom horizonte to znamená značné riziko, ale je to aj dôkaz, že automobilové výrobky zo Slovenska majú vo svete veľký úspech. Stratégia vašej vlády je určite udržať tento trend, a to je správne. Treba nestratiť tento smer a pritom sa popozerať aj po iných cestách. Máte viac skúsených ľudí ako susedia, a teda by sa mohli rozhodnúť investovať u vás aj ďalšie inžinierske spoločnosti mimo automobiliek. Takže je to pre Slovensko len dobrá správa.

    Myslíte si, že je na Slovensku ešte priestor pre ďalšiu automobilku, keďže Jaguar bude už štvrtou veľkou fabrikou? Nie je náš trh už plný?

    Určite je ešte priestor, záleží na tom, ako sa k tomu postavíte. Musíte si stále udržať výhody nad konkurenciou a mať dobré podnikateľské prostredie pre investorov. Závisí to aj od toho, do akej miery sa budú rozvíjať dodávatelia, infraštruktúra i dopravná sieť. Posledné sú vládne dotácie. Myslím si, že na krátky čas je váš trh s príchodom Jaguaru zatiaľ uzavretý, ale v strednodobom horizonte vidím ďalšie investície.

    Späť na obsah

  4. Veľký súboj o Jaguar vyhralo Slovensko

    [Téma: VŠEOBECNÉ; pravda.sk; 12/08/2015; Spravodajstvo; Linda Nagyová Pravda]

    Slovensko získalo štvrtú automobilku. Jaguar Land Rover vytvorí 8-tisíc nových pracovných miest, z toho polovicu priamo v závode pri Nitre a druhú polovicu v sieti subdodávateľov. Výroba luxusných terénnych áut by sa mala začať v roku 2018. Britská značka patrí pod indickú Tata Group.

    Premiér Robert Fico (v strede), minister financií Peter Kažimír (vľavo) a minister hospodárstva Vazil Hudák oznámili príchod britskej spoločnosti Jaguar Land Rover na Slovensko.

    Autor - Ivan Majerský, Pravda

    Naposledy v roku 2006 začali na Slovensku výrobu trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën a žilinská Kia. Jaguar Land Rover je tak investíciou desaťročia. Predtým, ešte v roku 1991, prišiel do Bratislavy nemecký Volkswagen.

    O postavenie závodu Jaguaru bol obrovský boj, ale Česko a napokon aj Poľsko ťahali za kratší koniec. Investícia dosiahne hodnotu 1,4 miliardy eur a rádovo niekoľko desiatok až stámiliónov eur by mali predstavovať stimuly. Závod by mal ročne vyrobiť 300-tisíc áut, čím sa stane jednou z najväčších fabrík spoločnosti. Slovenská lokalita by mala byť zároveň prvou na území Európskej únie mimo Veľkej Británie.

    V posledných hodinách vláda SR a Jaguar Land Rover podpísali významný dokument, ktorý je míľnikom na ceste k získaniu obrovskej investície automobilového priemyslu.

    Robert Fico, premiér

    Napriek podpisu memoranda s vládou SR definitívne rozhodnutie automobilky ešte nepadlo. To by malo byť známe až po výsledkoch štúdie uskutočniteľnosti neskôr v tomto roku. Poliaci nedávno informovali, že Jaguar príde k nim a v utorok v krajine zavládlo rozčarovanie. Predstavitelia poľskej vlády tvrdia, že rozhodli stimuly, ale samotná automobilka hovorí niečo iné.

    "Rozhodli sme sa vstúpiť do štúdie uskutočniteľnosti so Slovenskom, pretože je sídlom automobilového priemyslu, má prístup k silným dodávateľským reťazcom a k dobrej logistickej infraštruktúre," reagovala pre denník Pravda Lisa Palmerová, hovorkyňa automobilky Jaguar Land Rover. Nová továreň tak má doplniť existujúce fabriky vo Veľkej Británii, v Číne, Indii a rozostavanú továreň v Brazílii.

    "V posledných hodinách vláda SR a Jaguar Land Rover podpísali významný dokument, ktorý je míľnikom na ceste k získaniu obrovskej investície automobilového priemyslu," uviedol premiér Robert Fico. "Schválený dokument zblížil vládu SR a spoločnosť Jaguar Land Rover natoľko, že robí zo Slovenska preferovanú lokalitu," dodal na adresu investície.

    Podľa Poliakov rozhodli stimuly
    Stále pritom nie je známe, aké výhody ponúkla investorovi vláda SR. To nekomentuje ani spoločnosť Jaguar Land Rover, ani premiér, ani rezort hospodárstva. Premiér upozornil, že práve podobný prístup je pri veľkých investíciách často podmienkou na rokovania.

    Minister hospodárstva Vazil Hudák v minulosti pripustil, že pri investíciách tohto typu pôjdu na maximum, čo podľa neho znamenalo osem až deväť percent z hodnoty investície. Objavili sa však aj informácie, že podpora môže dosiahnuť 400 miliónov eur z plánovanej investície 1,4 miliardy eur.

    Poliaci si myslia, že Slovensko vyhralo, lebo ponúklo vyššie stimuly. "Predložili sme dobrú ponuku našim partnerom, ale nebola taká nákladná pre štátny rozpočet," uviedlo poľské ministerstvo hospodárstva podľa agentúry Reuters. "V záverečnej etape vyjednávaní Slováci ponúkli veľmi vysokú úroveň priamej štátnej pomoci," dodalo ministerstvo.

    Sme lepší v nových technológiách
    Hoci niektoré hodnotenia podnikateľských prostredí napríklad Svetovou bankou preferujú Poľsko, zástupcovia automobilového priemyslu Slovensku verili. Podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Juraja Sinaya Slovensko obstálo lepšie ako Poľsko už len pre samotný fakt vynikajúcej siete subdodávateľov a vyspelosti technológií.

    "Jedna zo základných vecí pre automobilku je sieť subdodávateľov. Na Slovensku je lepšie rozvinutá sieť subdodávateľov. Máme ich okolo tristo," hovorí Sinay. Za druhú najväčšiu výhodu považuje prezident automobilového zväzu ovládanie špičkových moderných technológií. "Land Rover chce vyrábať karosérie z hliníka. Keď máte ľudí, ktorí sa na podobnom vývoji už na Slovensku podieľali, tak to máte jednoduché," dodáva.

    Vybrané investičné stimuly na Slovensku
    štátna pomoc pracovné miesta pomoc na pracovníka
    KIA Motors (Žilina) 233 mil. eur 3 300 70-tis. eur
    Samsung Electronics LCD (Voderady) – 2007 75 mil. eu 1 100 68-tis. eur
    PSA Slovakia (Trnava) 166 mil. 3 500 47-tis. eur
    Samsung Electronics Slovakia (Galanta) – 2006 36,4 mil. eur 800 45-tis. eur
    Samsung Electronics Slovakia (Galanta)* – 2011 28 mil. eur 950 29-tis. eur
    AU Optronics (Trenčín) 38,3 mil. eur 1 300 29-tis. eur
    Volkswagen Slovakia (Bratislava)** 14,3 mil. eur 1 500 9,5-tis. eur
    * daňová úľava na zachovanie pracovných miest, ** projekt výroby nových mestských vozidiel
    ZDROJ: automobilky, MH SR, Pravda

    Na Slovensku ju takisto podľa údajov európskeho štatistického úradu Eurostat vyššia produktivita práce ako v Poľsku. Niektorí analytici za rozhodnutím Jaguar Land Roveru vidia aj kvalitu pracovnej sily.

    "Spolu s ďalšími drahými značkami montovanými na Slovensku je to ďalšie potvrdenie toho, že silnou stránkou Slovenska nie je lacná pracovná sila, ale atraktívny pomer medzi cenou a kvalifikáciou pracovnej sily," tvrdí analytik Sberbank Europe Vladimír Vaňo.

    Zohnať pracujúcich nemusí byť problém
    Napriek existujúcej obave niektorých odborníkov nemusí byť problém ani s naplnením kapacity pracovníkov. Iní tu však stále vidia rezervy. "Priestor na ďalší rast v automobilovom priemysle na Slovensku je, rovnako ako aj technické vedomosti a pracovná sila. Vhodné by bolo väčšie zameranie na vedu a výskum a užšia spolupráca medzi školami, univerzitami a podnikateľským sektorom," hovorí analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová.

    "Počas minulého roka sa schválil zákon o duálnom vzdelávaní. Máme tri roky, aby sme v našich podmienkach dali priestor na výchovu týchto špecializovaných odborníkov," dodáva Sinay.

    Analytici: Investícia zvýši rast ekonomiky
    Rozšírenie automobilového priemyslu na Slovensku by malo pozitívne ovplyvniť okrem znižovania nezamestnanosti, ktorá by tak podľa odhadov mohla klesnúť až pod desať percent, aj rast ekonomiky. Investícia v hodnote 1,4 mld. eur predstavuje podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Kataríny Muchovej pritom dve percentá hrubého domáceho produktu.

    "Výroba dopravných prostriedkov spolu so subdodávateľmi patria k hlavným ťahúňom slovenského priemyslu a predstavujú približne tretinu celkovej priemyselnej výroby. Vývoz dopravných prostriedkov je významnou časťou celkového vývozu Slovenska. Automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny. Po spustení produkcie Jaguaru Land Rover by sa tento pomer mal ešte zvýšiť," hovorí Muchová.

    Opozícia varuje pred orientáciou ekonomiky
    Opozícii zatiaľ chýbajú detaily presných podmienok a výška štátnej pomoci. Príchod novej automobilky bude podľa SDKÚ-DS v krátkodobom horizonte pre našu ekonomiku určite prínosom.

    Slovensko sa však zároveň stáva ešte viac závislejšie od automobilového priemyslu. Eugen Jurzyca zo strany Sloboda a Solidarita sa vyjadril, že Robert Fico len povedal, že automobilka príde a iné informácie zatajil.

    "My k tejto drobnej informácii môžeme povedať len to, že ďalšia automobilka zvýši krehkosť slovenskej ekonomiky smerovanej na jednu oblasť. Ak príde ďalšia kríza a nebodaj zasiahne automobilovú oblasť, tak Slovensko bude mať problém," uzavrel Jurzyca.

    Na automobilky ekonomiku v minulosti nasmerovala pravica a analytici to považovali za obrovský úspech v transformácii ekonomiky.

    V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo viac ako 970-tisíc nových automobilov. Po prepočte na tisíc obyvateľov sa tak u nás vyrobí najviac automobilov na svete, konkrétne 179.

    V roku 2006 bolo pre kórejskú Kiu Slovensko vstupnou bránou do EÚ a podobne to môže byť aj v prípade Jaguaru Land Roveru. Celková výška investícií Británie na Slovensku sa pohybovala za vlaňajšok na úrovni okolo 400 miliónov eur, čím sa Británia zaraďuje až na 15. priečku spomedzi zahraničných investorov pôsobiacich na Slovensku.

    "Slovensko má vynikajúcu geografickú polohu pre biznis, je v srdci Európy. Čo je škoda, že to krajina nie veľmi efektívne využíva," povedal nedávno pre Pravdu Christopher Plant, výkonný riaditeľ Britskej obchodnej komory na Slovensku.

    "Mnoho potenciálnych britských partnerov totiž niekedy ani netuší, aké možnosti ponúka táto krajina. Dobrá výmena informácií je jedným zo základných predpokladov obchodnej spolupráce, preto ju podporujeme. V súčasnosti vidíme rastúcu obchodnú výmenu medzi našimi krajinami, ktorá vychádza z iniciatívy oboch strán," dodal Plant.

    Príchod a význam automobiliek na Slovensku a investičné stimuly
    Vlani sa na Slovensku vyrobilo viac ako 970-tisíc nových automobilov. Po prepočte na tisíc obyvateľov sa v krajine pod Tatrami vyrobí najviac automobilov na svete, konkrétne 179. Automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny.

    Automobilky s dodávateľmi dávajú prácu pre vyše 70-tisíc Slovákov. Nepriamo aj s nadviazanými odvetviami služieb a priemyslu výroba áut zamestnáva až 200-tisíc Slovákov. V rokoch 2009 až 2010 počas svetovej krízy a prepadu záujmu o autá Slovensko dosiahlo vysoké deficity, ktoré neskôr ľudia pocítili cez nepopulárne úsporné balíčky.

    1991 – Vláda podpísala dohodu o podnikateľskom zámere nemeckého koncernu Volkswagen. O rok vo februári 1992 sa vyrobili v závode v Devínskej Novej Vsi pri Bratislave prvé autá značky Volkswagen Passat (na historickom obrázku). V roku 2000 pribudol závod v Martine na výrobu komponentov. Za viac ako 23 rokov Volkswagen Slovakia vyrobil viac ako tri milióny áut, šesť miliónov prevodoviek a 200 miliónov komponentov. Bratislavský závod Volkswagen Slovakia aktuálne vyrába exkluzívne Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a karosérie pre Porsche Cayenne. Pre Volkswagen Slovakia pracuje 9 900 zamestnancov. Robotníci bratislavského VW mali vlani čisté platy až nad úrovňou 1 200 eur.
    2003 – Oznámenie investičného rozhodnutia vybudovať nový závod francúzskeho PSA Peugeot Citroën na Slovensku pri Trnave. Následne v roku 2006 sa začala sériová výroba modelu Peugeot 207 a neskôr v roku 2009 modelu Citroën C3 Picasso (na obrázku). V roku 2012 pribudol model Peugeot 208, ktorý nahradil model 207. Výrobná kapacita je 300-tisíc vozidiel ročne. V závode pracuje 3 500 ľudí. Francúzsky automobilový koncern zveril nedávno slovenskému závodu výrobu v budúcnosti najpredávanejšieho Citroënu, ktorý má byť menší ako súčasná terénna novinka automobilky Citroën C4 Cactus. Priemerné čisté mzdy zamestnancov trnavskej automobilky sa v minulom roku pohybovali na úrovni 865 eur v čistom.
    2004 – Vláda podpísala dohodu o výstavbe závodu Kia v Tepličke nad Váhom pri Žiline s kórejskou Kiou Motors. V roku 2006 odštartovala výroba. Kapacita závodu je na úrovni 300-tisíc áut ročne. Výška investície dosiahla 1,6 miliardy eur ročne a v závode pracuje asi 3 800 ľudí. Závod produkuje model cee'd, Sportage a Venga. Zamestnanci žilinskej Kie v roku 2014 v priemere zarobili v čistom 913 eur za mesiac.
    2015 – Výrobca luxusných vozidiel Jaguar Land Rover podpísal memorandum o porozumení so slovenskou vládou, podľa ktorého sa uskutočňuje štúdia realizovateľnosti výstavby závodu v Nitre. Vlastníkom britskej značky je indická skupina Tata Group. Závod by mal začať výrobu v roku 2018 s ročnou produkciou 300-tisíc vozidiel. Investícia sa odhaduje vo výške 1,4 mld. eur a stimuly od štátu môžu byť okolo 400 mil. eur s tým, že pribudnúť by mohlo aj s dodávateľmi asi 8-tisíc pracovných miest. Indická Tata chce vo svete v najbližšom roku investovať takmer tri miliardy dolárov do rozširovania výrobných kapacít.

    © AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

    Späť na obsah

  5. Anketa

    [Téma: VŠEOBECNÉ; Trend; 13/08/2015; 32/2015; s.: 5; Barometer; Redakcia]

    V akom stave sú podľa vás súdy rok po odchode Štefana Harabina z najvyšších funkcií?

    8 % lepšom

    46 % sú na tom stále rovnako

    11 % stále sa zhoršujú

    28 % neviem posúdiť

    7 % iné

    Kto a ako hlasoval?

    Úplný zoznam respondentov všetkých TREND barometrov, ich odpovede na otázky a osobné komentáre k téme nájdete na www.etrend.sk/ barometer. 87 vybraných osobností slovenskej ekonomiky hlasovalo elektronicky medzi štvrtkom 6. 8. 2015 a pondelkom 10. 8. 2015. Respondenti venujú svoj symbolický honorár v celkovej sume 84 eur na alternatívny vzdelávací projekt pre študentov stredných škôl Myslím ekonomicky, ktorý sa realizuje s finančnou podporou Nadácie Slovenskej sporiteľne.

    Názory

    Marián Ráno, riaditeľ, Solidita

    (sú na tom stále rovnako): Za to obdobie som nezaznamenal zásadnejšie zmeny. Stále vládne na súdoch korupcia, rodinkárstvo, nízka profesijná etika, katastrofálna rýchlosť konaní, čo prispieva k veľmi slabej vymožiteľnosti práva. Nedostatočná vymožiteľnosť práva tvorí jednu z najväčších prekážok rozvoja ekonomiky na Slovensku. Podnikatelia si totiž veľmi dobre rozmyslia, či investujú v krajine, ktorá im nedokáže zabezpečiť ani základnú ochranu ich majetku.

    Martin Sukupčák, konateľ, BCI-S&T

    (sú na tom stále rovnako): Súdnictvo je jednou z hlavných príčin zlého stavu spoločnosti. Je brzdou zdravého podnikania a morálnou škvrnou. Podnikateľ sa súdnou cestou nedomôže spravodlivosti, a keď predsa, tak už je to veľmi neskoro.

    Stanislav Verešvársky, výkonný riaditeľ, Swan

    (sú na tom stále rovnako): Už len preto, že v ňom tento pán naďalej pôsobí a svojimi rozhodnutiami sa vysmieva spravodlivosti priamo do tváre. Stav súdnictva jednoducho spôsobuje jeden z najvážnejších problémov našej spoločnosti - slabú vymožiteľnosť práva, a nebude ľahké ani jednoduché to zmeniť.

    Mária Džundová, obchodná a marketingová riaditeľka, TNT Express

    (sú na tom stále rovnako): Sú naozaj hanbou našej spoločnosti, kríza hodnôt zasiahla ľudí v súdnictve; horší stav - to už by bola kloaka. Len aby nezačal úradovať sudca Lynch.

    Rastislav Kočan, Chief Commercial Officer, GfK

    (sú na tom stále rovnako): Štefan Harabin nie je zdrojom základných problémov slovenského súdnictva, on je ich exemplárnym príkladom. Ako ten, čo sa v prieskumoch dennodenne stretávam s názormi širokej populácie, viem, že dôvera ľudí v spravodlivosť na súdoch je veľmi nízka. Pritom kvalita každodenného života ľudí je od kvality súdnictva priamo závislá.

    Ľuboš Lopatka, generálny riaditeľ, Svet zdravia

    (sú na tom stále rovnako): Predpokladám, že súdy sú v presne takom istom stave ako aj pred rokom. Abnormálne správanie jedinca nikdy nie je príčinou, ale iba dôsledkom nefunkčného systému.

    Marián Smik, generálny riaditeľ, Probugas, člen skupiny AEN Group

    (sú na tom stále rovnako): Nepostrehol som výraznú zmenu v súdnictve. V procesoch sú dodržiavané stanovené lehoty, ktoré sú však niekedy príliš dlhodobé, aby vôbec mohli danú vec vyriešiť. Celkovo neevidujem moment, na základe ktorého by sa dala pozorovať zmena vo fungovaní sudov za posledný rok.

    Pavol Múdry, predseda správnej rady, IPI Slovensko

    (stále sa zhoršujú): Vírus bývalého predsedu NS na súdoch stále pôsobí. Najviac mi chýba sebareflexia súdov a sudcov, ako i aspoň minimálna snaha o zlepšenia stavu zvnútra. Akoby sudcom takáto nepopulárna pozícia nedôvery v súdnictvo a justíciu vyhovovala.

    Jarmila Halgašová, riaditeľka, Potravinárska komora Slovenska

    (neviem posúdiť): Vymožiteľnosť práva nemôže závisieť len od jednej osoby. Je zrkadlom našej spoločnosti, v ktorej sa stále nesmierne darí korupcii a klientelizmu.

    Matej Bošňák, vedúci partner, EY na Slovensku

    (stále sa zhoršujú): Skutočne Š. Harabin odišiel? V médiách totiž čítam len o ňom a jeho kontroverzných verdiktoch. Aktivity, ktoré sú v civilizovanom svete trestanými zločinmi, sú u nás de facto amnestované. Samozrejme, všetko s odôvodnením - procesná chyba. Tak buď justícia neovláda a nechápe svoje vlastné procesy, čo by svedčilo o (ne)odbornosti, alebo tak koná úmyselne, čo svedčí o systémovej charakterovej chybe.

    Filip Vítek, CRM director, Mediworx software solutions

    (stále sa zhoršujú): Rozhodnutia, ktoré prišli zo senátov za ostatné mesiace, sú spoločensky ešte kontroverznejšie ako pred tým. Hoci vplyvu Štefana H. by už mali existovať protiváhy, na ich uplatnenie ešte v praxi neprišlo.

    Dušan Synak, generálny riaditeľ, Sylex

    (stále sa zhoršujú): Asi sa nezlepšujú, keď si pán Harabin aj naďalej môže robiť, čo chce.

    Štefan Kassay, predseda dozornej rady, I.D.C. Holding

    (iné): Pripadá mi to ako zamínované pole, kde mnohé míny už vybuchli a poniektoré znehybňujú pyrotechnici...

    ----

    Foto:

    Ľuboš Lopatka

    Jarmila Halgašová

    Dušan Synak

    Späť na obsah

  6. Prečo sa má z odvodov platiť šport? Je to nezmysel

    [Téma: VŠEOBECNÉ; HN; 13/08/2015; 155/2015; s.: 11; NÁZORY A ANALÝZY; Elena Májeková]

    Ministerstvo školstva vložilo deviateho júla do medzirezortného pripomienkového konania zákon o športe. Bolo to len deň po tom, čo vláda schválila návrh Akčného plánu na posilnenie SR ako právneho štátu. V akčnom pláne je okrem iného uvedené, že predpokladom pre stabilitu, kvalitu a predvídateľnosť právneho systému je transparentný, predvídateľný a participatívny legislatívny proces, založený na pravidelnom kontakte štátnych orgánov so zainteresovanou odbornou verejnosťou.

    Ako sa zaprieť

    Akčný plán zavádza povinnosť predkladateľom zákonov vypracovať vecný zámer pred samotným predložením nového zákona, ktorý by mal byť výsledkom širokého dialógu. Pri predstavení akčného plánu verejnosti predseda vlády Robert Fico uviedol, že vláda chce "obmedziť aj nepriame novelizácie zákonov". Návrhom zákona o športe ministerstvo školstva však robí presný opak. Novelizuje totiž aj úplne iný zákon o zdravotnom poistení a zavádza povinnosť pre zdravotné poisťovne zriadiť prevenčný fond, do ktorého majú prispievať štvrť percentom z vyzbieraných zdravotných odvodov. Návrh zákona prichádza bez odbornej diskusie či participatívneho legislatívneho procesu, ku ktorým sa vláda v akčnom pláne tak hrdo prihlásila. Navyše z neho nie je jasné, ktoré skupiny poistencov a prečo by mali byť oslobodené od platenia odvodov do verejného zdravotného poistenia. Návrh zákona je tak nielen nesystémovým riešením prevencie a neúmernou záťažou rozpočtu verejného zdravotníctva, ale aj varovným signálom pre medzinárodných investorov, pre ktorých je predvídateľnosť a transparentnosť legislatívneho prostredia alfou a omegou pre investičné rozhodnutia. Slovensko sa v kruhu zahraničných investorov stáva známym neslávnou praxou častých a nekoncepčných zmien v oblasti legislatívy. Investor, ktorý chce na Slovensku dlhodobo podnikať, nevie, s čím môže alebo nemôže rátať, pretože zákony sa menia ako na bežiacom páse. Musí mať tím poradcov, ktorí sledujú dokonca aj zmeny zákonov, ktoré s ich odvetvím zdanlivo nemajú nič do činenia.

    Nechajte nám slobodu

    Výnimkou nie je ani systém zdravotníctva na Slovensku. Namiesto dlhodobej stratégie a diskusie o tom, ako zlepšiť výsledky zdravotnej starostlivosti a zvýšiť počet rokov života obyvateľov, ktoré prežijú v zdraví, prichádza ministerstvo školstva s návrhom, ako použiť peniaze z verejného zdravotníctva na "športové poukazy, národné športové projekty, či dotácie na výstavbu, rekonštrukciu a prevádzku športovej infraštruktúry". Podporovať šport treba. A investovať treba aj do prevencie. Zdravotné poisťovne by bezpochyby mali byť schopné transparentným spôsobom zdokumentovať, ako využívajú verejné zdroje na preventívne programy. Zároveň by však mala byť ponechaná možnosť voľby preventívnych programov a aktivít na samotnej zdravotnej poisťovni. Práve tým, že ponechávame možnosť plurality a voľby na občanovi, zvyšujeme tlak na kvalitu služieb, a to aj v rámci preventívnych programov.

    Menej peňazí zdravotníkom

    Pluralita na trhu zdravotného poistenia podporuje konkurencieschopnosť. Zdravotné poisťovne tak chcú poskytovať najlepšie služby aj v rámci preventívnych programov, pretože v konečnom dôsledku pluralita znamená možnosť voľby. Ak poistenec nie je spokojný s poskytovanými službami, má možnosť voľby inej zdravotnej poisťovne. Podľa našich odhadov tvorba fondu prevencie, následný presun 80 percent fondu na mimorozpočtový účet ministerstva školstva a obmedzené použitie zvyšku fondu budú znamenať významný dosah na systém verejného zdravotníctva, a to na úrovni až jedenásť miliónov eur. Ďalší výpadok zdrojov spôsobí aj oslobodenie ďalšej skupiny občanov od platenia odvodov (uhrádzať za nich bude štát s nižšími odvodmi). Doplatí na to, žiaľ, opäť občan, pretože výpadok zdrojov sa premietne do úhrad zdravotnej starostlivosti. Ministerstvo školstva sa v rámci predkladaného návrhu zákona ani neunúvalo tieto dosahy vyčísliť.

    Elena Májeková, členka predstavenstva a riaditeľka sekcie nákupu zdravotnej starostlivosti, revíznych činností a programov zdravia Union zdravotnej poisťovne, a. s.

    Návrh prichádza bez diskusie či participatívneho procesu, ku ktorým sa vláda tak hrdo prihlásila.

    Späť na obsah