Plat od tisíc do dvetisíc. Nájde Volvo dosť pracovníkov a čo to spraví so zárobkami?

Plat od tisíc do dvetisíc. Nájde Volvo dosť pracovníkov a čo to spraví so zárobkami?

Generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz tvrdí, že Volvo prinesie rozvoj a množstvo nových pracovných miest východnej časti Slovenska. „Je to príležitosť pre celý rad ďalších slovenských spoločností, ktoré sa naviazane na túto investíciu vedia uplatniť subdodávateľsky.

Zároveň to pomôže aj ďalším sektorom a ľuďom v nich zamestnaných, či už ide o upratovacie, gastro služby, logistiku a mnohé ďalšie,“ tvrdí pre Pravdu.

Platy v automobilkách sa líšia

Generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula si myslí, že je veľmi pravdepodobné, že nový investor zvýši priemerné platy v regióne. Na platy v automobilkách by to nemalo mať podľa neho zásadný vplyv. „Skôr treba očakávať vplyv na priemernú mzdu v regióne východného Slovenska,“ hovorí Pribula.

 

V súčasnosti na Slovensku pôsobia štyri automobilky, ktoré sa sústreďujú prevažne na západe krajiny. Bratislavský Volkswagen, nitriansky Jaguar Land Rover, Žilinská Kia a trnavská Stellantis. Ak sa bližšie pozrieme na platy v priemysle, kde možno zarátať aj automobilky, tak boli tesne nad slovenským priemerom. Celkovo bola na Slovensku priemerná mzda v roku 2021 na úrovni 1211 eur v hrubom. Len v priemysle boli vlani na úrovni 1289 eur.

Portál platy.sk uvádza, že platy v automobilovom priemysle sa u nás v priemere pohybujú od 915 do 2050 eur v hrubom. Ide o celkový mesačný plat vrátane bonusov. Samozrejme, že skúsení manažéri na vyšších pozíciách zarábajú aj násobne viac. Všetko záleží od konkrétnej pozície.

 

Napríklad v bratislavskom Volkswagene sa zarába v priemere 2 200 eur. V priemernom zárobku Volkswagen Slovakia nie je zahrnutý manažment firmy. Je v ňom však ukrytý 13. či 14. plat, odmena za hospodárske výsledky, osobné ohodnotenie či iné príplatky.

Zbežný pohľad na voľné pozície na Profesia.sk ukazuje, že ponúkaný plat pre montážnika Volkswagenu je 1250 eur v hrubom, pre špecialistu na vzduchotechniku vrátane príplatkov je vyše 1900 eur v hrubom.

 

Jaguar Land Rover zase ponúka operátorovi výroby základný plat 985 eur v hrubom a sľubuje ju navýšiť vrátane odmien na 1235 eur v hrubom, technikovi spájania zase ponúka 1440 v hrubom, ktoré sa môžu navýšiť s príplatkami až na 1800 – 1900 eur v hrubom.

Žilinská Kia operátorovi výroby ponúka spolu s benefitmi 1400 eur v hrubom.

Starostovia sú radi

Investícia na východe môže priniesť vzpruhu pre celý región. Starostovia obcí v blízkosti Košíc si od novej investície sľubujú, že priláka mladých ľudí zo sveta späť domov. Výzvou pre nového hráča bude nájsť dosť kvalifikovanej pracovnej sily, ktorá je v automobilovom sektore už teraz nedostatková.

 

Východoslovenská Obec Kokľov-Bakša sa nachádza len pár kilometrov od priemyselného parku Valaliky, kde bude nová automobilka. „Určite to prinesie niečo pre ľudí, hlavne pre mladých, ktorí si chcú nájsť lepšie platenú prácu,“ tvrdí pre Pravdu starosta obce Mikuláš Hudák s tým, že je to v blízkosti a nemusia tak cestovať do zahraničia. „Chceme, aby sa mladí ľudia vrátili naspäť, postavili si tu domček a našli si dobrú prácu v blízkosti domova,“ sľubuje si od novej investície Volva starosta.

Starosta Miloš Barcal z obce Haniska, ktorá leží v blízkosti budúcej automobilky, verí, že si nájdu uplatnenie aj ľudia s vyšším vzdelaním, ktorí pracujú mimo a mohli by sa tak vrátiť. Prezradil tiež to, že dostali prísľub, že miestni obyvatelia sa budú môcť pripojiť do čističky odpadových vôd, ktorá je pre priemyselný park, keďže v obci im kanalizácia chýba.

Taktiež nový vodovod bude prechádzať cez ich kataster a budú mať možnosť sa naň pripojiť, keďže aktuálna kapacita ich vodovodu je obmedzená. „Uvidíme, čo to prinesie, ale skôr si myslím, že to bude na prospech ako na škodu,“ povedal pre denník Pravda starosta Hanisky Miloš Barcal.

Primátor mesta Košíc Jaroslav Polaček tvrdí, že rozhodnutie automobilky Volvo je výbornou správou pre všetkých Košičanov a obrovskou príležitosťou na zlepšenie života v celom regióne. „Od čias výstavby Východoslovenských železiarní je to najvýraznejšia strategická investícia v Košiciach, ktorá zmení tvár celého regiónu,“ napísal vo svojom stanovisku.

 

Vďaka podpísanej dohode medzi vládou, vedením automobilky a ďalšími štátnymi orgánmi je to podľa neho dôležitý záväzok vlády o vyvolaných investíciách v Košiciach do dopravnej infraštruktúry. Ide napríklad o to, čo najskoršie vybudovanie celého juhovýchodného obchvatu mesta na rýchloceste R2 Šaca – Košické Olšany, vzdelávania, bytovej otázky, obnoviteľných zdrojov energie či nových cyklochodníkov.

Hladové doliny tu zostanú

Ekonóm Slovenskej akadémie vied Viliam Páleník upozorňuje, že investícia prichádza do blízkeho okolia Košíc, kde je v súčasnosti pomerne nízka nezamestnanosť na úrovni 10,2 percenta a priamo v Košiciach je nezamestnanosť dokonca na úrovni piatich percent. Na druhej strane je však blízko okres Gelnica s nezamestnanosťou na úrovni 11,3 percenta či dokonca Rožňava, kde je až 14,5 percenta ľudí bez práce.

 

Stále však chýba investícia do tých regiónov, kde je situácia s nezamestnanosťou najhoršia. Sú to takzvané hladové doliny. „Stále však úplne chýba veľká investícia v regióne okresov Rimavská Sobota, čo je na najhorší okres v nezamestnanosti, Revúcej, ktorá je hneď za ňou či v Poltári, kde je tiež veľmi vysoká nezamestnanosť,“ tvrdí pre Pravdu.

Nájdu sa kvalitní pracovníci?

Firmy vo výrobnom sektore vo veľkom hľadajú pracovníkov. Dokazujú to aj čísla počtu pracovných ponúk z tohto sektora. „Za 2. štvrťrok sme evidovali 15 628 pracovných inzerátov a ide o najúspešnejší kvartál v histórií nášho portálu v tomto sektore,“ odpísala Nikola Richterová z portálu Profesia. Ak by nový investor hľadal kvalifikovaných ľudí dnes, stálo by ho to veľa úsilia. Situácia sa však môže o pár mesiacov zmeniť a veľmi bude podľa Richterovej záležať aj na tom, ako a kde bude prebiehať nábor. Ako dobrú správu považuje to, že investícia smeruje do oblasti s vyššou nezamestnanosťou a nová konkurencia môže pozitívne ovplyvniť vývoj platov v kraji.

Na problémy s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily upozorňujú aj zamestnávateľské organizácie. Firmy majú dlhodobo problém nájsť kvalifikovaných ľudí na určité typy pozícií. „Jedným z dôvodov je nepriaznivá demografia, ale aj štruktúra absolventov, ktorá vôbec nekorešponduje s dopytom na trhu práce,“ vysvetľuje Miriam Filová z Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení.

Príchod zahraničného investora takejto veľkosti pre Slovensko jednoznačne predstavuje príležitosť, avšak zároveň aj výzvu, upozorňuje v súvislosti s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily v automobilovom sektore Martin Hošták z Republikovej únie zamestnávateľov.

Ďalší rozvoj digitalizácie a automatizácie jednotlivých mechanizmov, ktorému sa podniky nevyhnú, pritom môže podľa neho spôsobiť, že jednoducho nebude možné nájsť tisíce dostatočne kvalifikovaných zamestnancov s potrebnými zručnosťami a schopnosťami pre takýto druh. „Je to preto veľká výzva a hodená rukavica zároveň pre náš vzdelávací systém,“ dodáva.