Kto bude pracovať v novej automobilke? Nezamestnaných je veľa, no prácu nezískajú všetci

Kto bude pracovať v novej automobilke? Nezamestnaných je veľa, no prácu nezískajú všetci

Nová automobilka Jaguar Land Rover má priniesť 6-tisíc pracovných miest. Na výrobu luxusných automobilov nebude stačiť lacná pracovná sila. Kvalifikovaných ľudí je však nedostatok. Nové miesta tak nemusia byť len pre Slovákov.

Vláda SR a britská spoločnosť Jaguar Land Rover podpísali dokument o pláne vytvoriť nový závod na výrobu áut na Slovensku. V okolí Nitry tak môže vzniknúť tretí závod tejto značky mimo Veľkej Británie.

Po Číne v roku 2014 a pripravovanom budúcoročnom otvorení v Brazílii predstavuje Slovensko jeden z uhoľných kameňov globálnej expanzie tejto značky.

Hoci sa môže zdať, že automobiliek je na Slovensku už veľa prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Juraj Sinay je opačného názoru.

Luxus znamená aj stabilitu

„Myslím si, že vôbec nie. Každá pridaná hodnota v takejto forme, akou je nová automobilka, vlastne potvrdí aj ekonomickú silu štátu a vytvorí podmienky, aby ekonomika bola stále silnejšia. Chvalabohu, že je možné, že sa to tak stane, aj keď to ešte nie je isté,“ vyjadril sa Sinay pre Aktuálne.sk

Dodáva, že luxusná značka môže navyše pomôcť k stabilite ekonomiky. Zabezpečuje to, že v prípade ekonomickej krízy nepríde k poklesu výroby.

„Ekonomické krízy aj v minulosti potvrdili, že luxusnejšie a drahšie autá sa predávajú bez ohľadu na ekonomický vývoj spoločnosti. Rozdelenie spoločnosti na bohatších a chudobných je stále aj bude. Kvalitnejšie autá predstavujú ekonomickú stabilitu,“ hovorí Sinay. Takéto autá môžu teda pre ekonomický vývoj SR prestavovať maják stability.

Ako však uvádza analytik Sberbank Vladimír Vaňo, pre luxusný segment automobilov nie je dôležitá lacná pracovná sila, ale kvalita a spoľahlivosť odvedenej práce.

Už nie sme len lacná pracovná sila

Slovensko tak pomaly sníma nálepku regiónu s lacnou pracovnou silou. Dokazuje to nielen príchod luxusnej automobilky Jaguar Land Rover.

„Podobne ako v prípade ďalších značiek z vyšších segmentov, ktoré sa montujú na Slovensku, sa tak opäť potvrdzuje, že silnou stránkou Slovenska nie je cena pracovnej sily, ale hlavne zaujímavý pomer medzi cenou a kvalifikáciou pracovnej sily,“ hovorí Vaňo.

Dodáva, že ide o veľmi dôležitý signál – to, že sa lacné vozidlá vyrábajú v krajinách s lacnou pracovnou silou neprekvapuje. O probléme, či sa zo Slovenska stane montážna dieľňa sme písali tu.

Nezamestnaných je veľa, odborníkov málo

Nájsť však takých pracovníkov nebude jednoduché. Nezamestnaných je, samozrejme, veľa, ale kvalifikovaných nezamestnaných je málo, vysvetľuje Martin Hošták z Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ), ktorá zastupuje automobilky doteraz pôsobiace na Slovensku.

„Na Slovensku pretrváva nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Zrejme bude musieť prísť k zaškolovaniu a preškolovaniu prijatých zamestnancov,“ poznamenal Hošták.

Ako však poznamenáva Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR, ešte nie je jasné, o akú pracovnú silu pôjde - závisí od rozsahu automobilky, teda či tam bude len motnážna linka, alebo aj lisovňa, lakovňa či karosáreň.

„Nová automobilka by určite brala do úvahy aj slovenskú pracovnú silu, ktorá je podľa zamestnávateľov údajne veľmi flexibilná a usilovná. Slováci určite urobia maximum pre to, aby sa čo najlepšie uplatnili na trhu práce,“ povedala hovorkyňa AZZZ Miriam Špániková.

Preškoľovanie flexibilných a usilovných však bude len v prípade, že sa rozhodne Jaguar Land Rover prijať Slovákov. Podľa Hoštáka je možné, že sa časť personálnej štruktúry bude riešiť formou kvalifikovaných pracovníkov mimo Slovenska.

Ak namiesto Slovákov budú prijímať cudzincov, môžeme si za to v podstate sami – nastavili sme si tak školstvo.

Ako motivácia pre školy

„Je to najmä otázka vzdelávacieho systému, ktorý by mal reflektovať požiadavky trhu práce. Mal by sa zmeniť tak, aby sme predchádzali problémom s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov,“ dodal Hošták.

„Ak táto fabrika príde, začne sa vyrábať v roku 2018. Zákon o odbornom vzdelávaní sme schválili v minulom roku. Obsah tohto zákonu treba čo najrýchlejšie premietnuť do reality a začať skutočne na báze odborného vzdelávania a priameho kontaktu s priemyslom pripravovať kádre stredoškolsky vzdelaných odborníkov, v budúcnosti aj vysokoškolských,“ hovorí prezident ZAP Sinay.

Dodáva, že skôr než otázka, či máme, alebo nemáme ľudí, je dôležité, či spravíme všetko preto, aby sa Slovensko vrátilo tam, kde kedysi - keď sme mali veľmi kvalitných remeselníkov.

Treba hľadať možnosti, ako pripraviť mladú generáciu, aby bola prínosom pre nové pracovné miesta a nová automobilka by mohla byť motiváciou k takýmto krokom.

Slovensko (môže byť) na vrchole

„Slovensko sa tak zaradilo medzi kľúčové oporné piliere globálnej expanzie tejto značky spolu s krajinami ako Brazília a Čína,“ dodáva.

Značka Jaguar Land Rover sa tak vydala na podobnú cestu ako firmy z Južnej Kórey, pre ktoré Slovensko neraz predstavovalo odrazový mostík na európske trhy.

Automobilka pomôže aj ďalším firmám. Ako vysvetľuje Vaňo, minulý mesiac podpísala dohodu o spolupráci pri montáži vozidiel s rakúskou divíziou kanadskej firmy Magna International, ktorá prevádzkuje závody aj na Slovensku.

Spolu s novým závodom, ktorý prisľúbil ročnú kapacitu 300-tisíc áut sa tak môžeme stať automobilovou špičkou.

„Ak by sa podarilo dosiahnuť plnú plánovanú kapacitu štvrtej automobilky na Slovensku, a zároveň by si tri doterajšie udržali súčasnú úroveň produkcie, zo Slovenska by sa mohol stať definitívne najväčší výrobca automobilov v regióne Vyšehradskej štvorky v celkovom počte vyrobených vozidiel za rok,“ dodáva Vaňo.

Na slovenské výplaty priveľa

Ak sa však pozrieme, hoc aj na najlacnejší sortiment automobilky, nie je to práve slovenská mzdová relácia. Premierná hrubá mzda na Slovensku je podľa Štatistického úradu SR 839 eur.

Najlacnejší Jaguar je model XE, ktorého cena začína od 37 663 eur - je to takmer 45 násobok priemernej hrubej mzdy.

Zo značky Land Rover mal najlacnejší model Defender končiť výrobu tento rok, no podľa britských médií budú jeho nástupcu vyrábať práve u nás. Jeho cena začína od 33 386 eur, čo je takmer 40 násobok priemernej hrubej slovenskej mzdy.