Firmy zvažujú každý cent, preplatenie rekreačných poukazov môže byť pre ne problém

Firmy zvažujú každý cent, preplatenie rekreačných poukazov môže byť pre ne problém

Rekreačné poukazy využívajú zamestnanci už druhý rok. Navštevujú hotely, penzióny alebo iné rekreačné zariadenia na Slovensku a podporujú tak domáci cestovný ruch. Zamestnávatelia však upozorňujú, že ich využívanie neberie ohľad na to, či zamestnávateľ má alebo nemá finančné prostriedky na ich preplatenie. A najmä v čase súčasnej energetickej krízy, keď firmy zvažujú každý cent, im využívanie poukazov môže spôsobovať problémy. Najmä, ak si niektorí odkladajú rekreáciu na vianočné prázdniny.

Zamestnanec ušetrí 275 eur za dovolenku

Podľa Zákonníka práce zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 49 zamestnancov, je povinný zamestnancovi, ktorého pracovný pomer k zamestnávateľovi trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov, poskytnúť príspevok na rekreáciu v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 eur za kalendárny rok.

Zamestnanec si môže čerpať príspevok postupne, až pokiaľ nevyberie celú sumu. V praxi sa tak môže rekreovať aj viackrát. Najviac sa poukazy využívajú počas letných mesiacov. Koľko ich celkovo využívajú zamestnanci na celom Slovensku, však kompetentné rezorty nesledujú.

„Príspevky na rekreáciu motivujú zamestnancov využívať služby cestovného ruchu na Slovensku, čo sa prejavuje napríklad pozitívnymi vplyvmi na podnikateľské subjekty v sektore cestovného ruchu,“ vysvetľuje komunikačný odbor Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Poukazy ako pomoc cestovnému ruchu oceňuje aj Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS).

Firmy majú skúsenosti s poukazmi

Štatistiky, koľko ľudí využíva poukazy, si vedú skôr jednotlivé firmy. Napríklad vlani využilo poukazy 10 % zamestnancov spoločnosti Slovnaft. Zamestnanci Tatra banky ich podľa slov hovorkyne tiež aktívne využívajú.

„Na druhej strane zamestnanci, ktorým podmienky uplatnenia nevyhovujú, napríklad 45-percentná účasť alebo obmedzenie na ubytovanie na Slovensku na minimálne dve noci, po nich nesiahajú,“ reaguje hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová s tým, že v období vyššej inflácie očakávajú nižší záujem o tieto poukazy.

Rekreáciu pre zamestnancov niektoré firmy poskytovali už skôr, ako sa zaviedli rekreačné poukazy. Slovnaft poskytuje zamestnancom takzvaný voliteľný sociálny príspevok, ktorý môžu využiť aj na rekreáciu. „Slovnaft bol v tomto smere výrazne popredu voči legislatíve aj voči mnohým ostatným spoločnostiam na trhu,“ komentuje hovorca a riaditeľ komunikácie spoločnosti Anton Molnár.

Kritika poukazov

Existenciu rekreačných poukazov však dlhodobo kritizuje Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ). Zamestnávatelia podľa nej ťahajú za kratší koniec. „Rekreačné poukazy sú totiž pre firmy nad 49 zamestnancov povinné, a to považujeme za kameň úrazu,“ vysvetľuje hovorkyňa asociácie Miriam Filová.

V prípade, ak zamestnanec požiada v zmysle zákona o refundáciu časti dovolenky, zamestnávateľ mu musí schválenú sumu preplatiť, inak porušuje zákon.

„Mnohé firmy sa doteraz nespamätali z vplyvov koronakrízy a aktuálne čelia ďalšej, tentoraz energetickej kríze, ktorá ich núti siahnuť hlbšie do vrecka a hľadať úsporné opatrenia. Fakt, že ide o povinnosť, spôsobuje firmám komplikácie, predovšetkým v týchto turbulentných časoch, keď mnohé firmy majú finančné problémy,“ uzatvára M. Filová