Povinná práca z domu? Vláda o tom nechala rozhodovať firmy

Povinná práca z domu? Vláda o tom nechala rozhodovať firmy

Kto môže, nech pracuje z domu. Tak nejako si vláda predstavuje prísnejšie podmienky zákazu vychádzania, ktoré schválila ešte vlani počas mimoriadneho silvestrovského rokovania. Firmy po novom dostali príkaz nevolať do roboty ľudí, ktorí môžu pracovať z domu. Pre ostatných platí, že cestu do práce môžu absolvovať len s potvrdením od zamestnávateľa.

„Povinná práca z domu tu mala byť už dávno. Mesiace ma vrcholne zarážalo, že vláda sa namiesto pevného príkazu neustále doprosuje zamestnávateľom a len im to odporúča,“ hovorí pre denník Pravda spoluzakladateľ občianskeho združenia Pracujúca chudoba Milan Kuruc. Dodal, že existuje množstvo zamestnaní, ktoré možno vykonávať z domu. Podľa jeho slov sa niektoré firmy doteraz nevedeli zmieriť s tým, že nemajú zamestnancov priamo pod dohľadom, a nútili ich chodiť do práce.

Zmeniť to však nemusí ani nové nariadenie vlády. Rozhodnutie, kto musí chodiť do práce a kto nie, štát totiž nechal v rukách zamestnávateľov. Okrem toho neexistuje ani oficiálny vzor, ako má vyzerať potvrdenie pre ľudí, čo pracovať z domu nemôžu. Zamestnávatelia si tak musia potvrdenie napísať po svojom. Práve týmto tlačivom sa majú preukazovať ľudia na ceste do práce pri policajnej kontrole.

„Oficiálny vzor potvrdenia momentálne neexistuje, opatrenie navyše neukladá ani jeho povinné náležitosti,“ vysvetľuje advokát Dušan Nitschneider z advokátskej kancelárie Nitschneider & Partners. Podľa jeho slov by malo obsahovať informáciu, že povaha jeho práce si vyžaduje aj to, aby bol zamestnanec v práci osobne. Firmy by mali na potvrdení tiež uviesť, že sa práca nemôže vykonávať z domu.

Podľa informácií denníka Pravda sa našli aj zamestnávatelia, ktorí si nariadenie vysvetlili po svojom. Výber medzi prácou z domu a dochádzaním do kancelárie nechávajú aj na rozhodnutí svojich zamestnancov. Niekto tak môže chodiť do práce, aj keď nemusí, a naopak. Podľa advokáta Nitschneidera však taký postup určite nie je správny.

Podľa ministerstva práce je však situácia jasná – riadiť sa treba novelizovaným Zákonníkom práce. Home office bol totiž ešte vlani prispôsobený pandemickej situácii. „Posudzuje sa, či je výkon práce objektívne možné vykonávať z domu a či existujú vážne prevádzkové dôvody, pre ktoré je zamestnanec potrebný na pracovisku,“ vysvetľuje hovorkyňa rezortu práce Veronika Pazičová.

Riadiť sa treba zdravým rozumom

Keď už firma zamestnancovi nariadi prácu z domu, je to preňho povinné a šéfa musí spravidla poslúchnuť. Legislatíva však myslí aj na opačné garde. Ľudia sa môžu domáhať home officu, ak tomu nič nebráni na strane firmy. Advokát Peter Neštepný z advokátskej kancelárie Stentors však upozorňuje, že tam môže nastať problém. Zamestnávateľ totiž nemusí žiadosti vyhovieť.

V tomto prípade podľa Neštepného stačí riadiť sa jednoducho zdravým rozumom. „Niektoré práce sú jednoznačné, ako napríklad zdravotník alebo pracovník v automobilke. Tí nemôžu pracovať z domu,“ vysvetľuje advokát. Naopak, doma podľa neho môžu zostať napríklad administratívni zamestnanci a tí, ktorí pracujú s počítačom a nemusia byť v kancelárii.

Z domu môžu nakoniec pracovať aj živnostníci. Ak nemôžu podnikať na diaľku, platí pre nich výnimka a môžu chodiť do práce. Generálna sekretárka Slovenského živnostenského zväzu Miriam Bellušová však podotkla, že podnikateľom robí vrásky na čele skôr zákaz prevádzkovania predaja a osobných služieb.

Pomôže to ekonomike?

Povinná práca z domu má udržať v chode kolesá ekonomiky. „Home office je jedinou možnosťou, ako zachovať fungovanie podnikov a ekonomiky v tejto pandémii,“ myslí si analytik Inštitútu zamestnanosti Michal Páleník. Podľa jeho slov však minulé vlády Smeru pokazili informatizáciu, čoho dôsledkom je chabé využívanie tejto formy práce vo verejnej správe.

Keďže sa situácia ani novým nariadením príliš nemení, nárast počtu ľudí, ktorí pracujú z pohodlia domova, neočakáva ani Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ). Podľa jej hovorkyne Miriam Filovej si v tomto smere firmy uvedomujú svoju zodpovednosť. „Preto aj dnes testujú svojich pracovníkov vo vlastnej réžii. Stojí ich to však dodatočné výdavky,“ hovorí.

Ľahké to nemajú ani technologické firmy, ktoré prácu z domu preferujú od jarného vypuknutia pandémie. Tie sa okrem nákazy obávajú problémov v oblasti bezpečnostného rizika. „Internetové siete u zamestnancov vykonávajúcich home office nemusia byť dostatočne zabezpečené a tým môže prísť k rôznym kybernetickým útokom,“ dodáva Filová.

Riziková práca z domu?

Podľa odborníkov je práve práca z domu jedným z opatrení, ktoré napomáha zníženiu mobility. Tým sa zároveň znižuje aj riziko ďalšieho prenosu koronavírusu. Lenže dlhodobá práca z domu môže mať vplyv aj na produktivitu práce či duševné zdravie zamestnancov.

„Dlhodobejšie fungovanie bez fyzického kontaktu s kolegami, bez bežných rozhovorov počas robenia kávy a zároveň dlhodobé fungovanie iba so svojou rodinou nie je ideálne,“ myslí si Páleník. Dodal, že ďalším dlhodobým dôsledkom bude zníženie inovačného potenciálu firiem. Trend práce z domu bude navyše pokračovať aj v tomto roku.

Kedy môžu ľudia pracovať z domu?

Vláda sprísnila podmienky zákazu vychádzania od 1. do 24. januára 2021. Jedným z opatrení je príkaz, aby firmy nechávali čo najviac ľudí pracovať z domu. Podľa rezortu práce sa pri rozhodovaní majú riadiť Zákonníkom práce.

Do práce budú musieť aj naďalej chodiť predovšetkým ľudia, ktorí pracujú manuálne alebo je ich prítomnosť nevyhnutná. Ide napríklad o zdravotníkov, zamestnancov výroby, alebo aj služieb.

Prácu z domu môžu vykonávať prevažne ľudia v zamestnaniach či podnikaní, ktoré sa môžu vykonávať aj na diaľku pomocou IT.

Čo hovorí o home office Zákonník práce:

  • Zamestnávateľ môže nariadiť prácu z domu, ak to dohodnutý druh práce umožňuje. Pre jeho zamestnanca je prikázaný home office záväzný.
  • Nárok na home office počas mimoriadnej situácie má aj zamestnanec. Charakter práce to však musí umožňovať a na strane firmy nemôžu byť vážne prevádzkové dôvody, ktoré by tomu bránili.

Ako má vyzerať potvrdenie:

  • Ak budú ľudia chodiť do práce, mali by mať pri sebe aj potvrdenie od zamestnávateľa. V ňom musí byť uvedené, že zamestnanec nemôže prácu vykonávať z domu, adresa firmy a podpis zodpovedného vedúceho.
  • Ak budú ľudia nariadenia a kontrolu obchádzať, vláda môže sprísniť kontroly pomocou SMS. Cez tie by sa zaregistrovali zamestnanci, ktorí musia dochádzať do práce alebo kvôli inej výnimke.
  • V prípade, ak niekto nedodrží podmienky zákazu vychádzania, v blokovom konaní mu hrozí pokuta do 1 000 eur a v správnom konaní do 1 659 eur.