Čaká nás reforma školstva

https://slovensko.hnonline.sk/2212119-miliardy-prinesu-skoly-z-buducnosti

Obsah vzdelávania je u nás dlhodobo v nesúlade s potrebami trhu práce. Reforma za milióny eur z Bruselu môže naše školy podľa analytikov priblížiť Amerike či Novému Zélandu. Vzdelávanie na Slovensku sa dočká veľkých reforiem. Je jednou z prioritných oblastí, na ktoré chce vláda využiť miliardy z fondu obnovy a rozvoja. Okrem skokového rastu platov učiteľov majú európske peniaze pritiecť na kurikulárnu reformu, ktorá zmení formu aj obsah vzdelávania.
Viac praktických zručností
To, že kvalita vzdelávania na Slovensku je dlhodobo nedostatočná, ukazujú napríklad medzinárodné merania PISA. Podľa nich zaostávame za priemerom OECD a V3 v čitateľskej, matematickej aj prírodovednej gramotnosti. Namiesto encyklopedického memorovania by si preto mali žiaci po novom osvojovať zručnosti, ktoré využijú v živote. Škola by ich mala naučiť, ako kriticky rozmýšľať, ako čítať texty s porozumením a zameria sa aj na digitálne zručnosti a podnikateľské zručnosti. Niektoré školy pocítili potrebu zaviesť špecializované predmety už teraz. „Pridávame predmet finančná gramotnosť, pretože sa ukazuje, že žiaci majú dobré známky z matematiky, no nevedia pracovať s pojmami, s ktorými sa v živote stretávajú,“ povedal Gabriel Kalna, riaditeľ Základnej školy Pavla Marcelyho. Na niektorých školách zase predmetom motivujú k zdravej strave a pohybu. Rezort školstva začiatkom školského roka predstavil program pilotného overovania, ktorý na základné školy prinesie učebný plán založený na cykloch. Základná škola v Michalovciach je jedna z prvých, ktorá nový spôsob vyučovania testuje.
Začínajú učebnicami
Rezort Branislava Gröhlinga zatiaľ o zmenách vo vyučovaní hovoriť nechcel. „Konkrétne kroky a opatrenia budeme zverejňovať po schválení reformného plánu,“ odkázal odbor komunikácie. Prvým krokom k reforme bolo už otvorenie trhu s učebnicami v júni tohto roka. Školy voľnú ruku vo výbere učebníc privítali, no prinieslo im to aj komplikácie. „Pri objednávaní učebníc musí prejsť celý proces verejného obstarávania, od tvorby špecifikácie, výzvy, oslovenia až po vyhodnotenie ponúk a samotné objednanie učebnice,“ opisuje Ingrid Gamčíková, predsedníčka Združenia základného školstva. Podľa vládneho plánu sa zákon o otvorení trhu s učebnicami dočká novelizácie na budúci rok v marci. Prvých 200 škôl si vyskúša výučbu podľa nového rozvrhu od roku 2022 a od roku 2023 sa zmeny zavedú plošne do vzdelávacieho systému. Odhadovane reforma bude stáť 26 miliónov eur z eurofondov a štátneho rozpočtu. „Témou je postaviť efektívne, zmysluplné a moderné plány, aby sa naše deti učili to, čo v živote potrebujú, preto je kurikulárna reforma nevyhnutným začiatkom,“ myslí si Roman Veverka z programu Teach for Slovakia. Analytik občianskeho združenia INESS Robert Chovanculiak je voči veľkej reforme školstva trochu skeptický. „O reformu sa pokúšalo už mnoho vlád, prakticky všetky zlyhali a nič nerealizovali alebo vniesli do systému viac chaosu a neistoty,“ zhodnotil pre HN Chovanculiak. Zároveň považuje zmeny za príliš malé. „Ministerstvo plánuje do obnovy školskej infraštruktúry investovať dve miliardy eur a ďalšiu miliardu na zvyšovanie platov učiteľov. Pri takýchto veľkých finančných injekciách by som očakával výrazne väčšie reformné ťaženie,“ doplnil. Privítal by zavedenie nového typu autonómnych škôl, aké už fungujú v Spojených štátoch amerických, vo Švédsku, Veľkej Británii, na Novom Zélande a v Kanade. Tie vraj umožňujú aktívnym a šikovným realizovať sa bez byrokracie a regulácie zo strany štátu. Podľa programu Teach for Slovakia sa môžeme inšpirovať aj u susedov. „Azda najbližším pozitívnym príkladom reformy je Poľsko, pri aplikovaní zahraničnej praxe však treba vždy zvážiť kontext a správnu mieru,“ uviedla Veronika Pavlíková Klindová, komunikačná manažérka programu.
Bez práce v odbore
Na problémy u nás narážajú absolventi pri hľadaní zamestnania. V rebríčku nesúladu odboru vzdelania s vykonávanou prácou zo všetkých krajín Európskej únie sme na prvom mieste. Podľa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení je tento trend dlhodobý a plošný. „Hlavný nesúlad vidíme s prepojením potrieb trhu práce, zamestnávateľov a školským systémom,“ hovorí Andrej Hutta, člen prezídia asociácie. Podľa jeho slov je dôležité, aby sa zapojili zamestnávatelia a aby išli ruka v ruke kvalita vzdelávania a prax odrážajúca inovácie vo firmách. „Riešenie je nielen vo forme a v obsahu vzdelávania, ale aj v jeho intenzívnom napojení na prax pre konkrétne sektory a ich potreby,“ doplnil Hutta. Podľa údajov pracovného portálu Profesia si niektorí absolventi prírodných vied prácu v odbore nenájdu, pretože pozícií je málo. Inou kapitolou sú tí, ktorí vyštudovali pedagogický odbor. „Pracovných miest v školstve je každý rok viac, školy potrebujú nových pedagógov a dopyt po učiteľoch dosiahol rekord,“ informovala hovorkyňa Profesie Nikola Richterová. Absolventi pedagogiky sa namiesto školstva podľa Richterovej najčastejšie zamestnajú v administratíve alebo ako predavači a asistenti. Problém nájsť si prácu podľa predmetu štúdia však majú aj iní. „Absolventi vysokých škôl majú celkovo často problém s uplatnením, keďže na ponuky práce, ktoré sa im páčia, reaguje zároveň aj najväčšia časť ľudí, ktorí si hľadajú prácu,“ vysvetľuje Richterová.

Ďalšie články

Všetky články v tejto kategórii