Čo by si podnikatelia želali od Matovičovej vlády?

Zdroj: e.dennikn.sk
☑️Čo najmenej populizmu, aby sa vláda  nerozpadla,  vrátenie dôvery v právny štát
 
☑️ Ak víťaz volieb Igor Matovič zloží vládu, podnikatelia predovšetkým dúfajú, že nový kabinet ich už nebude považovať za triednych nepriateľov.
 
☑️ Zástupcovia podnikateľských zväzov, ktoré sa pre Denník E vyjadrili, sa zhodujú v tom, že vláda by mala spraviť všetko pre obnovu dôvery v právny štát.
 
☑️ Dúfajú tiež, že nová vláda nebude zbierať politické body tak, že bude bezhlavo a bez diskusie meniť zákony v sociálnej a pracovnej oblasti. No ak sa má zlepšiť podnikateľské prostredie, nejde to bez zdravých verejných financií.
 
Z čoho majú v podnikateľských zväzoch a združeniach najväčšie obavy a ako by sa mala správať protikorupčná vláda? Krátka ukážka:
 
„Máme dve obavy. Tá prvá je, že bude pokračovať populizmus, možno v inej podobe, ktorý do istej miery je zastúpený aj v tomto zoskupení. Druhá a menšia obava je, že vláda dlho nevydrží. Nie je to ale zlepenec piatich-šiestich strán, bude ich menej, čo by mohlo znamenať o niečo väčšiu stabilitu,“ povedal viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR) Rastislav Machunka.
 
„Priority vlády by mali byť jasné. Mala by prioritne riešiť verejné financie a vzdelávanie. Kľúčová je pre nás vláda zákona,“ vraví Peter Serina, výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska.
„Pre nás je kľúčová obnova dôvery v právny štát. Hneď za tým musí nasledovať politika konkurencieschopnosti,“ hovorí Martin Hošták z Republikovej únie zamestnávateľov. Únia chystá „programové vyhlásenie vlády podľa zamestnávateľov“.
 
Na základe názoru podnikateľských zväzov a združení sme dali dokopy niekoľko požiadaviek a očakávaní podnikateľov od budúcej vlády.
 
Menej populizmu. Pre končiacu vládnu koalíciu bolo príznačné, že keď niektorej strane klesali preferencie, snažila sa ich zachraňovať prijatím opatrení narýchlo a bez verejnej debaty. Podnikatelia sa obávajú, že podobne bude uvažovať aj budúca koalícia a bude sa chcieť zapáčiť aj nesystémovými krokmi.
 
Machunka z asociácie zamestnávateľských združení ako príklad uvádza exekučnú amnestiu vo väčšej podobe. Podľa neho by to len podporilo nezodpovednosť jednotlivcov a bolo by to na úkor rozpočtu štátu, no aj firiem.
 
Rozpočtová zodpovednosť. Zaujímavé je, že prakticky všetky oslovené podnikateľské združenia zdôrazňujú, že potrebujeme zdravé verejné financie.
 
Podstatné podľa nich je, aby to, čo sa podarí presadiť na výdavkovej strane, bolo kryté aj normálnymi rozpočtovými príjmami. „Inak sa budú snažiť vykrývať príjmy zo strany tých, ktorí ich produkujú – zamestnancov aj zamestnávateľov. To je určite riziko, ktoré tu je,“ hovorí Machunka. Z možných koaličných partnerov v tomto verí najmä SaS, otázka podľa neho je, ako sa jej to podarí korigovať pri ostatných stranách.
 
„Vzhľadom na to, čo bolo za posledný polrok prijaté v parlamente, myslíme si, že verejné financie budú dosť veľký problém,“ vraví Serina z Podnikateľskej aliancie Slovenska.
 
Kvalitnejšie vzdelávanie. „Prístup k vzdelávaniu ide na Slovensku dlhodobo dolu vodou,“ hovorí Serina. Podnikateľské združenia to vnímajú ako hrozbu, viaceré firmy už aj teraz majú problém nájsť kvalifikovaných ľudí.
 
„Chceli by sme žiť v krajine, kde kritická masa obyvateľstva je schopná kritického myslenia, je schopná prispôsobiť sa, podávať pracovné výkony, pokiaľ možno čo najefektívnejšie a s vysokou pridanou hodnotou, aby mohla mať vysoké zárobky,“ vysvetľuje Serina.
 
Protikorupčné opatrenia. Matovičova strana sa profiluje ako protikorupčná a to bude zrejme aj prioritou novej vlády. Machunka dáva najavo, že len toto nestačí, lebo každá vláda si dala zopár takých opatrení do programového vyhlásenia, no výsledok na konci sa veľmi nedostavil.
 
„Už to by bolo pozitívne, keby sa verejné funkcie obsadzovali transparentným spôsobom tak, ako sa to robí vo firmách, a nebolo tam viac politických nominácií ako treba. Ministri a štátni tajomníci áno, potom už odborníci. Už vtedy by sme sa posunuli dopredu,“ vraví Machunka.
 
 
Serina pridáva ďalšiu požiadavku: Keby to bolo na Podnikateľskej aliancii Slovenska, zrušili alebo výrazne by obmedzili dotácie pre firmy, ktoré deformujú trh, lebo niektoré firmy zvýhodňujú pred inými. „Dotácie by nemali byť vôbec prideľované a ak, tak transparentným spôsobom a len v okresoch, kde majú vysokú mieru nezamestnanosti, “ vraví Serina.
 
A do tretice, podnikatelia by privítali opatrenia na zníženie korupcie, ktoré nezvýšia príliš ich administratívnu záťaž.
 
Lepšie súdy a vymožiteľnosť práva. Martin Hošták z Republikovej únie zamestnávateľov dáva pár príkladov, čo si pod tým predstavujú: prísnejšie lehoty na rozhodovanie, hodnotenie výkonnosti sudcov, audity postupov sudcov v prípade sporných rozhodnutí, personálne posilnenie stavov na súdoch alebo špecializácie súdov a sudcov na konkrétne agendy.
 
No zástupcovia podnikateľov majú aj pochybnosti o Matovičovom zámere robiť previerky sudcov. „Chcú riešiť sudcovskú etiku a previerky sudcov, ale narazia na problém nezávislosti sudcov. Ťažko to bude vybilancovať,“ vraví Machunka.
 
Menej a menej administratívy. Machunka pripomína, že antibyrokratické balíčky zavádzala najmä v svojom závere aj končiaca vláda. Od novej vlády čaká, že v tom bude pokračovať. Má k tomu ale dve poznámky:
 
Napríklad, ak jedna nová regulácia znamená, že dve ďalšie sa musia zrušiť, už to je podľa Machunku pozitívne pokračovanie tohto procesu.
Nestačí, že ministerstvo hospodárstva pripraví balíček opatrení, ktoré odstraňujú niektoré byrokratické bariéry, keď zároveň iné ministerstvá alebo skupina poslancov nečakane prídu s návrhmi, ktoré stoja firmy stovky milióny eur.
 
Predvídateľné kroky vlády. Čím menej zmien v zákonoch bez riadneho legislatívneho procesu a menej takzvaných prílepkov k nesúvisiacim zákonom, tým lepšie. Vláda by nemala meniť zákony narýchlo a malo by sa o nich riadne diskutovať.
 
Tu je pár opatrení, ktoré by privítala Republiková únia zamestnávateľov: Reforma vzdelávania, systematický legislatívny proces, modernizácia pracovnej legislatívy, podpora aplikovaného výskumu, regulačný rámec v energetike (najmä pre netrhové zložky cien energií, ktoré patria medzi najvyššie v EÚ).
 
Predvídateľné kroky správnych orgánov. „Potrebujeme predvídateľné rozhodnutia nielen súdov, ale aj správnych orgánov. Okresné úrady, katastrálne úrady, všetko, čo sa týka zákona o správnom konaní. Nemôžu sa správne orgány rozhodovať na základe iných kritérií v Košiciach a inde inak,“ vysvetľuje Machunka.

Ďalšie články

Všetky články v tejto kategórii