Firmy Dankove poukazy radšej preplácajú dodatočne

Firmy Dankove poukazy radšej preplácajú dodatočne

Firmy Dankove poukazy radšej preplácajú dodatočne

Záujem o rekreačné poukazy je zatiaľ podľa zamestnávateľov relatívne malý, badať však ich vplyv na turizmus.

Rekreačné poukazy z dielne SNS platia zatiaľ dva mesiace, no záujem o ne rastie zatiaľ pomaly. Viaceré firmy, ktoré HN oslovili, vyhlásili, že pred rozdávaním poukážok uprednostňujú spätné preplácanie faktúr za rekreačné služby. Nezriedka však narážajú na administratívne problémy. "Poskytnutie peňažného príspevku na základe preukázania výdavkov je forma administratívne náročnejšia na evidenciu, ale javí sa ako objektívnejšia, využitie príspevku je lepšie kontrolovateľné," konštatuje hovorkyňa Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR) Miriam Špániková. Doručené faktúry často neobsahujú zákonom stanovené náležitosti a údaje, čo komplikuje ich preplácanie.

Nezrozumiteľný zákon

Zamestnanec, ktorý chce využiť benefit, má zamestnávateľovi z dovolenky priniesť účtovné doklady a ten mu následne preplatí časť nákladov. Súčasťou dokladu musí byť aj označenie zamestnanca – čo to presne znamená, často nie je jasné. "Bloček z registračnej pokladnice to nie je, tam sa totiž meno zamestnanca neuvádza. Zamestnanci si budú musieť v hoteli pýtať faktúru na svoje meno," komentoval pre HN exminister práce Jozef Mihál.

"Výklad zákona v tomto smere, žiaľ, nie je dostatočne zrozumiteľný," potvrdila Špániková z Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR). Zamestnávatelia sa snažia komplikáciám vyhnúť vnútropodnikovými smernicami. "So zavedením tohto benefitu je spojená zvýšená administratíva. V závere roku 2018 sme museli stanoviť interný postup a podmienky pri uplatňovaní príspevku, ako aj pripraviť potrebné podklady a formuláre a informovať zamestnancov o možnostiach čerpania," informovala hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makarová. O benefit podľa nej už prejavili záujem desiatky zamestnancov. Podobne postupuje aj Slovenská pošta, v ktorej za prvé dva mesiace požiadalo o uplatnenie benefitu 110 zamestnancov. "Pripravujeme aj možnosť použitia Poštovej karty, aby sme pre zamestnancov proces zjednodušili a zefektívnili preplatenie poukazu," dodáva hovorkyňa Eva Rovenská.

Domácich turistov zrejme bude viac

Jeden z cieľov zavedenia rekreačných poukazov, zvýšenie počtu prenocovaní domácich návštevníkov, sa zrejme podarí naplniť, odhaduje prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák. "Presné čísla o využití príspevku na rekreáciu alebo informáciu o počte prenocovaní ešte nemáme. Ubytovacie zariadenia však avizujú zvýšený záujem o informácie, ako príspevok funguje, a to pri rezervácii pobytov aj pri zúčtovaní pobytov. Tieto informácie potvrdzujú záujem zamestnancov o využívanie príspevku na rekreáciu," hovorí. Nárast počtu prenocovaní podľa neho hlásia aj zariadenia, pre ktoré január a február nie sú vrcholnou sezónou. Záujem o využívanie rekreačných poukazov zrejme porastie v priebehu roka, odhaduje riaditeľ DHL Exel Slovakia Peter Benda. "Doteraz sme nezaznamenali enormný záujem, čo však neznamená, že po ukončení jarných prázdnin na Slovensku sa to nezmení. Väčší záujem na uplatnenie príspevku očakávame po celozávodnej letnej dovolenke," informoval. Všetky oslovené firmy zároveň odmietli, že by malo zavedenie poukazov vplyv na vyplácanie prémií či iných benefitov.