Rýchlejší rozbeh duálneho systému podporia novinky v legislatíve a nové opatrenia v rámci Národného projektu Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality odborného vzdelávania a prípravy.
„Vďaka zmenám pociťujeme od zamestnávateľov a škôl zvýšený záujem o zapojenie sa do duálu,“ uviedol riaditeľ Štátneho inštitútu odborného vzdelávania (ŠIOV) Michal Němec. Z legislatívnych zmien vyzdvihol napríklad zavedenie priamych platieb. Tie pomôžu vstupovať do systému duálneho vzdelávania aj menším firmám.
Malé a stredné podniky môžu pri otváraní učebných miest získať príspevok až tisíc eur na každého žiaka. Veľkí zamestnávatelia môžu dostať 700 eur pri poskytnutí praktického vyučovania nad 400 hodín a 300 eur pri praktickom vyučovaní v rozsahu 200 až 400 hodín na školský rok.
„Doterajšie daňové benefity pre zamestnávateľov zapojených do systému duálneho vzdelávania pritom zostávajú v pôvodnej výške,“ konštatoval Němec. Pre zamestnávateľov bude podľa jeho slov vítanou zmenou celkové zníženie byrokracie spojenej so vstupom do systému duálneho vzdelávania či predĺženie možnosti poskytovať praktické vyučovanie od 6. až do 22. hodiny. Novela tiež prináša zmeny, ktoré požadovali školy.
Ide napríklad o nekrátenie normatívu na žiaka či možnosť žiakov vstupovať do systému až do 15. septembra, v prípade nenaplnenia počtu dokonca až do 31. januára. „Všetky tieto aktivity smerujú k dosiahnutiu hlavného cieľa projektu, ktorým je zapojenie 12 000 žiakov a 1 450 zamestnávateľov do systému duálneho vzdelávania do decembra 2020,“ dodal Němec.
Škola je základom prípravy na budúce povolanie, na túto úlohu však nemusí byť sama. Stredné odborné školy majú v systéme duálneho vzdelávania k dispozícii partnerov v podobe najrozmanitejších zamestnávateľov. Škola v duálnom vzdelávaní sa stará o teoretickú prípravu a praktické vzdelávanie má na starosti zamestnávateľ, ktorý žiakov pripravuje v reálnych pracovných podmienkach a v plnej prevádzke. Výučba doplnená praxou je o niečom inom ako teória. O to viac, keď ide o prax so všetkým, čo k nej patrí. Z tohto pohľadu je spojenie školy a zamestnávateľa priam ideálne.
Riaditeľ Strednej odbornej školy technickej vo Vrábľoch Ján Jamrich považuje vyučovanie v duálnom systéme za prínos aj preto, že na škole vďaka nemu zaznamenali väčší záujem o štúdium niektorých odborov. „Máme štyri maturitné študijné odbory a dva učebné nematuritné odbory a všetky máme zaradené do duálneho vzdelávania. Odkedy sme doň vstúpili, celkový počet žiakov na škole stúpol o tridsať percent. Duálnym vzdelávaním naša škola získala,“ zdôraznil.
Ako ďalej konštatoval, v škole sa žiaci učia predovšetkým odborné predmety a keď prídu do firmy, vidia procesy už v konkrétnych podobách. „To je prínos, ktorý vidím v duálnom vzdelávaní. Okrem toho je pre žiakov výhodou aj materiálno-technické zabezpečenie, štipendium, ochranné pomôcky, pracovný odev či výhodné stravovanie. Prínosom, ktorý je nenahraditeľný, je to, že žiak po skončení štúdia pozná filozofiu firmy, pracovný kolektív, technológie, konštrukcie, stroje a zariadenia. Vďaka tomu má základné návyky, ľahšie sa adaptuje a rýchlejšie sa dostáva do výrobných procesov,“ doplnil Jamrich.
Do systému najčastejšie vstupuje zamestnávateľ, ktorý hľadá strednú odbornú školu na spoluprácu, ale výnimkou nie je ani opačný postup, pri ktorom škola nadviaže spoluprácu so zamestnávateľom. Na svoju ponuku odborov si vie na mieru našiť zamestnávateľov, s ktorými by chcela spolupracovať a ktorých osloví. Spoločne potom môžu získavať žiakov pre duálne štúdium. Získavaniu žiakov výrazne napomáha aktívna spolupráca strednej školy so základnými školami, ako aj podujatia organizované školou v spolupráci so zamestnávateľmi.
1. Žiak si vyberie oblasť, ktorá ho zaujíma, a odbor, ktorý by chcel študovať. V duálnom vzdelávaní si so školou volí aj zamestnávateľa, u ktorého sa bude prakticky vzdelávať. Viac informácií o zamestnávateľoch v duálnom vzdelávaní nájdete na potrebyovp.sk/dv_zamestnavatelia
2. Kontaktuje zamestnávateľa, s ktorým si dohodne podmienky (štipendium, možnosti školení, kariérny postup po ukončení štúdia, podporu ubytovania, odmenu za produktívnu prácu a i.) a prijatie do systému duálneho vzdelávania.
3. Zamestnávateľ vystaví žiakovi potvrdenie na účely prijímacieho konania na strednej odbornej škole, s ktorou má podpísanú zmluvu o duálnom vzdelávaní.
4. Spolu s prihláškou na danú strednú odbornú školu pošle žiak aj potvrdenie od zamestnávateľa a absolvuje prijímacie konanie.
5. Po prijatí na školu podpíše žiak so zamestnávateľom učebnú zmluvu a od septembra nastúpi na strednú odbornú školu a k zamestnávateľovi na praktickú prípravu.
Duálne štúdium sa od septembra ešte viac zlepšuje aj z pohľadu žiaka. Ak už študuje na strednej škole a zistí, že by sa mu páčilo vzdelávať sa duálne, ako iní žiaci na škole, nič nie je stratené. Dualistom sa môže stať ešte celý prvý polrok prvého ročníka. Okrem toho sa zjednodušuje aj prestup v rámci duálneho vzdelávania. Výpovedná doba učebnej zmluvy žiaka sa skracuje z troch na jeden mesiac, aby mohol prípadne flexibilnejšie prestúpiť na inú strednú odbornú školu alebo k inému zamestnávateľovi.
Od tohto školského roka 2018/2019 vstupuje do platnosti novela zákona o odbornom vzdelávaní a príprave (č. 61/2015 Z. z.), ktorá prináša množstvo zmien na podporu systému duálneho vzdelávania (SDV).
a) malý podnik alebo stredný podnik v sume 1 000 eur,
b) zamestnávateľ, ktorý počas školského roka poskytol žiakovi praktické vyučovanie v rozsahu nad 400 hodín, v sume 700 eur alebo
c) zamestnávateľ, ktorý počas školského roka poskytol žiakovi praktické vyučovanie v rozsahu 200 až 400 hodín, v sume 300 eur.
K najžiadanejším a typickým odborom patria priemyselné odbory, najmä z odvetví strojárstva a automobilového priemyslu ako mechanik, nástrojár, mechanik mechatronik, mechanik elektrotechnik, autoopravár, mechanik nastavovač. V duálnom systéme sa zároveň pripravujú na výkon svojho povolania budúci špecialisti gumárskej a plastikárskej výroby, sklárskej, drevárskej a nábytkarskej výroby, pracovníci obchodu, služieb, potravinárskej výroby, farmári a lesníci.
Z tradičných odborov sú to: kuchári, pekári, cukrári, mliekari, obuvníci, murári, tesári či stolári.
Ponuka je však oveľa širšia, stačí si len vybrať oblasť, v ktorej sa žiak chce stať profesionálom a uplatniť svoj talent. Duálnym spôsobom je dnes možné študovať grafiku, počítačové systémy, programovanie či finančné služby a marketing.
Okrem toho je pre duálne vzdelávanie certifikovaných množstvo menej známych a zaujímavých odborov ako chovateľ koní a jazdectvo, chovateľ oviec, umelecký kováč, záhradná tvorba atď.
Z novocertifikovaných učebných a študijných odborov pre školský rok 2018/2019 sú to:
Spolu osem Dual pointov v regiónoch Slovenska bolo zriadených v rámci Národného projektu „Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality OVP“.
Sú miestom prvého kontaktu a informačným miestom o systéme duálneho vzdelávania, o učebných a študijných odboroch, prepájajú základné školy, stredné odborné školy, zamestnávateľov, žiakov a rodičov na jednom mieste.
Rodičom a žiakom pomáhajú Dual pointy nájsť odbor, v ktorom má žiak záujem študovať. Zároveň im poskytnú zoznam zamestnávateľov, ktorí poskytujú praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania a zoznam stredných odborných škôl, ktoré daný odbor vyučujú. V prípade, že sa žiak rozhodne, koordinátor z Dual pointu ho skontaktuje s vybraným zamestnávateľom, u ktorého následne absolvujú výberové konanie.
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR vyzýva vládu, aby na štvrtkovom (18. 2.) zasadnutí schválila dodávku ruských vakcín Sputnik…
Čítať viacAsociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR sa pozerá na prijaté zmeny v oblasti stravovania s obavami. Uviedla to tlačová…
Čítať viacOrganizácie tiež vládu vyzývajú na intenzívnejšiu a predvídateľnejšiu komunikáciu. Zamestnávateľské organizácie – Asociácia priemyselných zväzov, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení,…
Čítať viac