Náš biznis odkazuje Smeru: Chceme reformy, nie balíčky

Zdroj: hn.hnonline.sk

Radšej priniesť štrukturálne reformy ako sociálne balíčky.

Sociálny balíček nám nepomôže. Radšej nám znížte dane a spravte reformy. Takto znie odkaz slovenských podnikateľov, ktorým tretí sociálny balíček z dielne vládneho Smeru-SD nie je po chuti.

Stotisíc pracovných miest

Vlajkovou loďou nového balíčka je pritom vytváranie nových pracovných miest. Ak sa Smer dostane po marcových voľbách do vlády, sľubuje, že do roku 2020 vytvorí 100-tisíc pracovných miest. Premiér tvrdí, že firmy budú tvoriť nové pracovné miesta práve vďaka opatreniam zo sociálneho balíčka – od naplánovanej rekonštrukcie ciest druhej a tretej triedy až po budovanie bytov pre učiteľov. „To nebudú robiť americké alebo francúzske, ale slovenské firmy,“ povedal premiér.

Niektoré firmy, ktoré HN oslovili, sa však boja, že sa tým podporí klientelizmus. O tom, kto dostane štátne zákazky, bude totiž rozhodovať štát. Skôr ako sociálne balíčky by naše firmy uvítali, keby im štát vytvoril lepšie podmienky, za ktorých by mohli tvoriť pracovné miesta. V súčasnosti im podľa ich slov hádže štát pod nohy skôr polená než príležitosti.

Čo by pomohlo?

Podľa prezidenta Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Rastislava Machunku by sa dalo pomôcť našim podnikateľom aj efektívnejšie. „Finančné prostriedky, ktoré sú vyčlenené na balíčky, sa mohli skôr použiť na zníženie daňového zaťaženia. To by pôsobilo plošne pre všetkých a mohlo by naštartovať ekonomiku oveľa viac než selektívna podpora niektorých skupín,“ povedal. Rovnako by podľa neho podnikatelia uvítali stabilnejšiu legislatívu či lepší boj proti korupcii.


Firmy: balíčky zdeformujú trh

Radšej priniesť štrukturálne reformy ako sociálne balíčky. Tak hodnotí väčšina osobností z biznisu a podnikateľov pre HN predvolebný balíček vládnej strany Smer-SD

Peter Zálešák, zakladateľ a predseda predstavenstva spoločnosti Nay Elektrodom
Cieľom balíčka je získanie voličov. Všetko to ide zo štátneho rozpočtu a budúca vláda ich bude musieť odniekaľ získať. Pokiaľ ide o podnikateľské prostredie, tak opatrenia ho skôr defromujú. Napríklad štátne byty ako nejaké verejnoprospešné stavby budú stavať firmy, ktoré budú vybraté v tendri. A vieme, ako to chodí. Celé sa mi zdá vyslovene populistické. Je to financované štátom a niekto to zaplatiť musí. A určite to budú podnikatelia zo svojich daní.

Michal Meško, riaditeľ spoločnosti Martinus
V týchto opatreniach nie je nič. Na ich základe sa nedajú vytvárať pracovné miesta. 100-tisíc nových zamestnaných je super cieľ, ale sú úplne iné spôsoby, ako to dosiahnuť. Nemali by sa vytvárať umelo, ale skôr zlepšovať podnikateľské prostredie, aby boli firmy motivované zamestnávať. Aby nebol zaujímavejší brigádnik ako človek s trvalým pracovným pomerom. Vládny balíček sa z môjho pohľadu ani neobtiera o to, že by zlepšoval podnikateľské prostredie.

Ivan Trančík, generálny riaditeľ spoločnosti i.tran
Naša firma pôsobí v hladovej doline Kysúc a spolu s pár malými a strednými podnikateľmi držíme nezamestnanosť pod dvanástimi percentami. Sociálny balíček vítam, pretože reaguje na prehlbujúce sa sociálne rozdiely v spoločnosti a znižuje ich. Pozitívne nás ovplyvní napríklad oprava ciest druhej a tretej triedy. Sme firma zameraná na dovoz a naši nemeckí partneri sa s nami odmietajú stretávať v Turzovke, pretože podľa nich sa Európa končí v Žiline.

Michal Štencl, riaditeľ SYGIC
Všetky opatrenia sú zamerané na nízko prijmovú skupinu obyvateľstva, ktorá často vykonáva skôr operatívnu, prípadne manuálnu činnosť. To vnímam pozitívne, ale chýba mi zameranie sa na to, aby z chudobných vyšli bohatší. Myslím si, že všetko sa začína a končí v kvalite školstva. Pravdepodobne si každý uvedomuje, že naše ruky budú veľmi skoro nahradené strojmi. To, čo bude mať hodnotu, bude náš rozum. Ak budeme robiť balíčky iba pre podporu rúk, môže sa stať, že nebudeme mať čo ponúknuť o desať rokov.

Jozef Šétaffy, prezident Slovenskej franchisingovej asociácie a šéf reštaurácií Pizza Mizza
Pre skvalitnenie celkového podnikateľského prostredia na Slovensku tieto opatrenia nepomôžu. Sú nesystémové, niektoré dokonca kontraproduktívne. Aj keď sa niektoré tvária, že sú sociálne, nové pracovné miesta vo vytýčenom počte nevytvoria. Možno pomôžu alebo sa odvďačia niektorým jednotlivým subjektom napríklad stavebným firmám, ktoré budú stavať nájomné byty pre mladých a začínajúcich učiteľov, pričom o ich výbere ale bude rozhodovať aparát Smeru.

Imrich Béreš, predseda predstavenstva Prvej stavebnej sporiteľne
Každé z týchto opatrení vytvorí pracovné miesta, ak nepočítam autobusy zadarmo a zdvojnásobenie vianočných dôchodkov. Je otázne, akým spôsobom a akou formou. Smer vytvoril tento sociálny balíček z filozofie, že štát je najlepší hospodár. Súhrn opatrení nerieši systémové reformy, ktorý by ušetril náklady štátu a podporil by podnikateľskú vrstvu. Je to typický etatistický prístup Smer. Čo je čisto politické a predvolebné, je zvýšenie vianočných príspevkov a bezplatné autobusy. Predvolebným sľubom nezarmútite, ale v princípe nič nie je zadarmo.

Michal Truban, šéf Websupportu
Na základe týchto opatrení podnikatelia nevytvoria pracovné miesta. Podnikateľské prostredie potrebuje štrukturálne reformy a systémové zmeny. Všetkým firmám by pomohol čo najmenší počet regulácií. Teda jasné, prehľadné pravidlá a ich dodržiavanie. Aby sa oplatilo efektívne podnikať a firma sa dokázala uživiť a vytvoriť pracovné miesta. Podnikateľom nepomohlo ani žiadne opatrenie z prvého a druhého balíčka.

Vladimír Bátora, zakladateľ firmy EKOM
Skúsenosti skôr ukazujú, že efektívnejšou cestou je ponechanie peňazí v mieste ich tvorby, v úspešne pracujúcich firmách. Veľkú časť pracovných miest vytvárajú najmä malé a stredné firmy, živnostníci ktorí sú zvyčajne aj silnejšie viazaní na svoje okolie. Väčšina dotknutých opatrení ktoré vznikli v minulých balíčkoch priniesli pre podnikateľov viac byrokracie a vo všeobecnosti sťaženie podmienok pre podnikanie. Zvyčajne sú teda  spojené so zvyšovaním „neproduktívnych“ nákladov. Najmä pre malé a stredné firmy to ale znamená znižovanie zdrojov, ktoré zostávajú pre rozvoj podnikania a následne aj vytváranie pracovných miest.

Ján Krekáň, majiteľ siete kaviarní Štúr Café
Tieto opatrenia nepomôžu podnikateľom, dokonca si myslím, že nepomôžu nikomu. Akýkoľvek zásah štátu do ekonomiky nie je dobrý. Vládou dotované opatrenia sú kontraproduktívne. Nikdy nestoja toľko, za koľko sa naplánujú, pretože sa predražujú. Ak to prejde, bude to len pokračujúce otváranie dverí klientelizmu a plytvanie verejnými prostriedkami za cenu ďalšieho zdierania. Pretože v konečnom dôsledku to zaplatia podnikatelia z daní.

Tomáš Bél, generálny riaditeľ Panta Rhei
Konkrétnosti opatrení zatiaľ neviem zhodnotiť.  Ale už taký obrovský objem zainvestovaných peňazí, ktorý by mal priniesť tretí sociálny balíček po budúcoročných voľbách, určite spôsobí nejakú asymetriu na trhu a v podnikateľskom prostredí. Vyvolá to veľa negatív v zmysle konkurenčného prostredia.

Ďalšie články

Všetky články v tejto kategórii