Výpisy by mohli skončiť aj v súkromnom sektore

Ak chce niekto na pošte vyzdvihnúť list alebo balík, ktorý je adresovaný firme, musí mať so sebou aj výpis z obchodného registra. Pomocou neho si zamestnanci pošty overia, či je štatutárom firmy, a ak nie, zásielku mu nedajú. Podľa zamestnávateľov je to otravné a za výpis musia zaplatiť niekoľko eur. Na to, ako odstrániť túto povinnosť, sa v súčasnosti snaží prísť Peter Pellegrini, podpredseda vlády pre investície a informatizáciu. Už minulý týždeň navrhol, aby ľudia nenosili niektoré výpisy ministerstvám či úradom, a teraz hľadá riešenie aj pre súkromný sektor.

S papiermi do koša

Zmena by sa mala dotknúť výpisu z obchodného registra, registra trestov a výpisu z listu vlastníctva. „Hľadáme riešenie, aby mali aj súkromné organizácie prístup k týmto registrom tak, aby boli zároveň ochránené veľmi citlivé údaje v nich,“ hovorí Pellegrini. Vie si predstaviť, že by na Slovensku existovala jedna centrálna organizácia, ktorá by mala prístup do registrov a firmám by z nich posielala údaje. Či by za ne platili, Pellegrini ešte nevie povedať, je to priskoro. „Firma by sa napríklad spýtala – prišla k nám pani, narodená vtedy a vtedy, má alebo nemá v registri záznam? A z centra by jej odpovedali,“ vysvetľuje. Kedy by nový systém mohol fungovať a ako by chcel súkromné firmy motivovať, aby sa doň zapojili, ešte nevie povedať. Napríklad výpis z registra trestov si pýtajú firmy, keď prijímajú nových zamestnancov na zodpovednejšie pozície. Výpis z obchodného registra sa predkladá na pošte pri preberaní balíkov, v bankách pri spisovaní zmlúv s firmami, ako aj vo veľkoskladoch, keď chce firma začať odoberať tovar. V súkromnom sektore sa často požaduje aj výpis z listu vlastníctva – v bankách pri uzatváraní úverov a tiež pri niektorých zmluvách operátorov. Jeden výpis z registrov stojí od štyroch do ôsmich eur, lacnejšie vtedy, ak sa vybavuje elektronicky.

Čo by to prinieslo

„Zvýšilo by nám to náklady a zrejme by sme museli zvýšiť počet zamestnancov,“ odpovedá hovorkyňa Slovenskej pošty Martina Macková na to, či by súhlasili s tým, aby si údaje z registrov zisťovali sami. Viac ľudí by potrebovali preto, že podľa Mackovej by od každého človeka najprv potrebovali splnomocnenie, aby za neho mohli konať pred registrom. „Splnomocnenie by nám najprv museli notársky overiť, potom predložiť doklad totožnosti a týmto všetkým by sme sa pred registrom preukazovali,“ myslí si pošta. Aj Telekom vraví, že nový systém by musel vyhovovať obom stranám, aby s ním súhlasili. Platiť za údaje z registra by však nechcel. „Výpisy požadujeme iba na nahliadnutie, nearchivujeme ich, nevidíme dôvod za ne platiť,“ vraví Peter Kimijan, hovorca Slovak Telekomu pre korporátne záležitosti.

Aj ministerstvá a úrady

Okrem zredukovania výpisov v súkromných firmách chce Pellegrini dosiahnuť aj to, aby sa nepredkladali ani vo verejných úradoch – napríklad na ministerstvách, súdoch či mestských úradoch. S týmto plánom už pokročil ďalej, začiatkom budúceho roka by ho mal prerokovať parlament a platiť by mal zhruba od polovice roka 2018. Na ilustráciu, ročne sa vydá asi milión výpisov z registra trestov a ľudia za ne zaplatia zhruba 4,5 milióna eur. „Podnikatelia volajú už niekoľko rokov po tom, aby komunikácia so štátom prebiehala viac elektronicky. Je to cesta správnym smerom, treba zastaviť nárast administratívnej záťaže,“ dodáva Miriam Špániková, hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení.

 

Zdroj: SME, 10.10.2017

Ďalšie články

Všetky články v tejto kategórii